چین خواستار پایان تحریم‌های آمریکا علیه شرکت‌های همکار با ایران شد

چین قویا خواستار پایان تحریم های آمریکا علیه شرکت های چینی شد که با ایران و برخی از کشورهای دیگر همکاری می کنند.

گنگ شوانگ در مصاحبه آنلاین با رسانه های خبری داخلی و خارجی در پکن خاطر نشان کرد که آمریکا حق ندارد با توسل به قوانین داخلی و به شکل یکجانبه شرکت ها و موسسات همکار با دیگر کشورها را مورد تحریم قرار دهد.

وی این مطلب را پس از آن اعلام کرد که آمریکا با استناد به پیمان منع تسلیحاتی ایران ، کره شمالی و سوریه،  شش شرکت از چین ، سه شرکت از روسیه ، یک شرکت عراق و یک شرکت ترکیه ای را تحریم کرد.

سخنگوی چین به طور ویژه به موضوع هسته ای ایران اشاره کرد و گفت : چین در این زمینه از آمریکا می‌خواهد نگرانی های جامعه بین المللی را در ارتباط با برجام در نظر گرفته و به منافع و حقوق مشروع کشورها احترام بگذارد.

وی گفت که تحریم های مذکور به منافع کشورها و جامعه بین المللی لطمه می زند. تلاش های جامعه بین المللی برای عدم اشاعه را تضعیف می کند . صلح و ثبات منطقه ای و بین المللی را خدشه دار می کند و خلاف خواست جامعه بین المللی است.

این سخنگو تاکید کرد که آمریکا مدت هاست در مساله منع تکثیر تسلیحات کشتار جمعی یکجانبه عمل کرده و قضاوت های خود را برای جامعه بین المللی اساس قرار داده و با همین دستاویز تحریم های یکجانبه علیه دیگر کشورها اعمال کرده است.

او افزود که چین به تعهدات خود برای عدم اشاعه پایبند است و با طرف های ذی ربط بر اساس احترام متقابل همکاری می کند.

سخنگوی وزارت خارجه چین اعلام کرد که کشورش از طریق مجاری رسمی یادداشت های اعتراضی تسلیم آمریکا کرده است.

روزنامه چینی «ساوث چاینا مورنینگ پست» بتازگی در گزارشی از محاکمه پنج نفر در آمریکا به جرم برنامه ریزی برای فروش نفت ایران به پالایشگاهی در چین خبر داد.

این روزنامه روز پنجشنبه گذشته نوشت : این افراد متهم هستند که برای فروش نفت ایران به یک پالایشگاه در چین برنامه ریزی می‌کردند.

بر اساس این گزارش، آمریکا مدعی است که این افراد به دنبال فروش دو محموله در ماه به چین بودند که سودی معادل ۲۸ میلیون دلار برایشان داشته است.

به نوشته این روزنامه، بر اساس قوانین آمریکا اگر جرم این افراد محرز شود ممکن است هر یک از آنها به ۲۵ سال زندان محکوم شده و جریمه‌ای یک میلیون و ۲۵۰ هزار دلاری برای آنها در نظر گرفته شود.

وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرده که این پنج نفر در تگزاس و نیویورک دستگیر شده و قصد داشتند نفت خریداری شده تحریمی ایران را به چین بفروشند.

یکی از این افراد «دانیل رای لین» رییس شرکت خصوصی اسکات رویالتیس در تگزاس است که در امور فروش نفت و گاز فعالیت می‌کند.

دسیسه چینی و نقض مقررات تحریم و قوانین مرتبط با فعالیت‌های اقتصادی بین‌المللی در آمریکا از اتهاماتی است که برای این پنج نفر در نظر گرفته شده است که بر اساس این گزارش بین جولای ۲۰۱۹ تا فوریه امسال به دنبال فروش نفت ایران به پالایشگاهی در چین بوده‌اند. نامی از این پالایشگاه برده نشده است. 

نیکلاس هوین از نیویورک ، رابرت توایت، نیکلاس فوچز و بیل وانگ از تگزاس چهار آمریکایی دیگری هستند که به عنوان متهم معرفی شده‌اند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا