مصرف سرانه روزانه آب در آذربایجان شرقی بیش از ۲۰۰ لیتر است

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی با بیان این‌که ایران بالای ۸۰ درصد استاندارد جهانی، آب مصرف می‌کند، گفت: مصرف سرانه روزانه آب در کشورهای اروپایی بالغ بر ۱۳۰ الی ۱۵۰ لیتر بوده که این رقم فقط در استان بالای ۲۰۰ لیتر گزارش شده است.

مجتبی جلیل‌زاده در کارگاه توجیهی سرگروه‌های آموزشی ادارات آموزش و پرورش آذربایجان شرقی برای مانور سیلاب، با بیان این‌که ایران در یک کمربندی خشکی دنیا قرار داشته و با محدودیت منابع آبی روبه‌رو است، گفت: استان ما نیز با مشکل کم آبی مواجه بوده و این وضعیت با افزایش مصرف آب و توسعه تکنولوژی و صنعت شدیدتر می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت دریاچه‌های زیرسطح زمین ( آب‌های زیرزمینی)، متذکر شد: اکنون میزان مصرف آب‌ سفره‌های زیرزمینی بیش از تغذیه آن بوده و با مشکل افت سطح آب روبرو هستیم.

وی متذکر شد: میانگین مقدار بارش کشور کمتر از یک سوم میانگین جهانی بوده و شاخص آب قابل دسترسی استان حتی از میانگین کشوری نیز کمتر است.

جلیل‌زاده افزود: به دلیل تغییر اقلیم و عدم بارش در برخی فصول بارشی هم‌چون فصل پاییز در استان با کاهش ۴۰ درصدی میانگین بارش در فصل پاییز امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته مواجه شدیم و امسال هیچ روانابی در تبریز تشکیل نشد.

به گزارش ایسنا، وی متذکر شد: بیش از ۲۰ سال است که دوره خشکسالی را تجربه می‌کنیم که باید خشکسالی را قبول و با آن سازش کرد.

 وی با بیان این‌که بهره وری آب در بخش کشاورزی کمتر از ۴۰ درصد است، افزود: در بخش شرب نیز هزینه مصرف آب بسیار پایین و یک پنجم هزینه واقعی آن است که در نهایت باعث افزایش بی رویه مصرف آب و محدودیت منابع آبی شود.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان اشاره به اهمیت حفاظت از آب‌های کشور در خصوص سیلاب‌ها، گفت: سیل یک بلای طبیعی است که در ۹۰ درصد مواقعی که انسان در حریم آن دست نبرد، خسارت ایجاد نمی‌کند اما با تصرف اراضی در حریم رودخانه، باعث جاری شدن آب‌ها به سمت مزارع و مناطق شهری و روستایی می‌شود.

وی با بیان این‌که خسارات سیل از خسارت سایر بلایای طبیعی بیشتر است، خاطرنشان کرد: آذربایجان شرقی جزو سه استان سیل خیز کشور است.

 وی ادامه داد: ۳۸ درصد مشکلات و خسارات سیل ناشی از سازه‌های غیراصولی و غیرمهندسی برروی بستر و حریم رودخانه است؛ کاهش پوشش گیاهی نیز در هنگام بارندگی باعث ایجاد رواناب و سیلاب‌های مخرب می‌شود.

جلیل‌زاده در خاتمه با اشاره به اهمیت مدیریت سیلاب برای کاهش خسارت آن، گفت: احداث سد به عنوان یکی از طرح‌های اداره آبخیزداری، بهترین راه برای مدیریت سیلاب است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا