وزیر خارجه اتریش: آماده میزبانی مذاکرات تنش‌زدایی خاورمیانه در وین هستیم

وزیر امور خارجه اتریش روز شنبه و پیش از عزیمت به تهران، با اشاره به افزایش تنش‌ها در منطقه غرب آسیا گفت: وین در کسوت نقش سنتی خود به عنوان میانجی پیشنهاد میزبانی مذاکرات در این کشور را به طرف ایرانی مطرح خواهد کرد.

«الکساندر شالنبرگ» در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا افزود: اتریش برای صلح و ثبات در منطقه خاورمیانه اهمیت زیادی قائل است. اما تحولات اخیر در منطقه به‌شدت نگران کننده بوده و ماموریت من در سفر به ایران این خواهد بود که به کاهش تنش ها از طریق گفت‌وگو کمک کنم.

وی افزود: از تلاش‌های دیپلماتیک مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای شناسایی راه‌کارهای گفت وگو میان ایران و همسایگانش و همچنین بین ایران و آمریکا حمایت می‌کنم. 

وزیر امور خارجه اتریش از دیگر برنامه‌های سفرش به ایران را تاکید بر تعهد اروپا به حفظ برجام و اهمیت اجرای کامل آن عنوان و تصریح کرد از آن جهت که این توافق در وین مذاکره و امضا شد، برای این کشور اهمیت ویژه ای دارد.

او در پاسخ به سوالی درباره هم‌زمانی سفرش به تهران با سفر وزیر امور خارجه هلند که امروز با مقامات کشورمان دیدار کرد، توضیح داد: سفر من پس از سفر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، جوسپ بورل صورت می‌گیرد و نمایان‌گر این واقعیت است که تنش زدایی از وضعیت در حال انفجار در منطقه خلیج فارس اولویت تمام ۲۷ کشور عضو اروپا از جمله هلند است. 
شالنبرگ با بیان اینکه اتحادیه اروپا آگاه است شکست برجام ممکن است به رقابت‌های تسلیحات هسته‌ای در کل منطقه منجر شود و در نتیجه خطر آن برای اروپا غیر قابل پیش‌بینی خواهد بود، افزود که هرگونه تماسی در این شرایط سودمند است.

وزیر امور خارجه اتریش در پاسخ به سوال که پیام شما به ایران، چنانچه قبلا عنوان کرده بودید چیست، گفت: همانطور که اشاره کردم ما به شدت نگران افزایش تنش‌ها در منطقه خلیج فارس هستیم و هر راهی را برای گفت وگو به امید بهبود شرایط مورد بررسی قرار می‌دهیم. از این رو و با توجه به نقش سنتی ما به عنوان میانجی، من همچنین پیشنهاد برای میزبانی مذاکرات در وین را دوباره مطرح خواهم کرد. 

وی در بخش دیگری از این مصاحبه در پاسخ به پرسشی درباره سطح روابط اتریش و ایران گفت: مناسبات دوجانبه میان اتریش و ایران از قرن‌ها پیش جاری بوده است. از انجا که هر دو کشور از تاریخ طولانی و غنی برخوردار هستند تعاملات فرهنگی عنصر مهمی در روابط ما به شمار می‌رود. 
شالنبرگ افزود که این کشور بزرگترین و تنها مجمع فرهنگی غربی در منطقه را طی ۶۰ سال گذشته دارد و از این منظر اطمینان زیادی برای ادامه تلاش ها در جهت تعاملات فرهنگی وجود دارد.
او در عین حال اشاره کرد: اما متاسفانه مناسبات اقتصادی به دلیل بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران کاهش داشته است.

او در پاسخ به سوالی درباره آینده توافق هسته ای به رغم فشارهای آمریکا برای از بین بردن آن هم تصریح کرد: دست کشیدن از برجام یک اشتباه محض است. اتحادیه اروپا در کنار این توافق ایستاده و از همکاری های ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی برجام قدردان هستیم. 
وزیر امور خارجه اتریش با بیان اینکه نگهداری این توافق بدون پایبندی طرف ایرانی ممکن است، نسبت به گام‌های اخیر ایران برای کاهش تعهداتش ابراز نگرانی کرد.  
 
 شالنبرگ درباره سازوکار مالی اروپا و ایران موسوم به ایسنتکس هم گفت: ما حمایت خودمان را از تلاش‌های گروه موسوم به E3 – انگلیس، آلمان و فرانسه – برای نجات توافق هسته ای ایران از جمله اینستکس از ابتدا اعلام کردیم. اینکه به این سازوکار ملحق شویم یا خیر همچنان مورد ارزیابی است.

وزیر امور خارجه اتریش در پاسخ به سوالی درباره پیشنهاد برخی کشورها برای جایگزین کردن برجام با توافق جدید، تصریح کرد: برجام تنها توافق موجود است و باید روی حفظ آن متمرکز شد. مادامی که پیشنهاد بهتری که از سوی تمام طرف‌ها پذیرفته شود موجود نباشد، جایگزینی برای برجام وجود ندارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا