تب، سرفه و تنگی نفس‌، علائم اصلی ابتلا به ویروس‌کرونا

مدیر گروه پرستاری و دانشیار مرکز تحقیقات ایمنی بیمار دانشگاه علوم پزشکی‌ و خدمات بهداشتی و درمانی آذربایجان‌غربی گفت: علائم و نشانه‌های اصلی بیماری کروناویروس شامل تب، سرفه و تنگی نفس است.

نادر آقاخانی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: لرز همراه با تب، دردهای جسمانی، گلو درد، سردرد، آب‌ریزش بینی، درد عضلانی و اسهال از دیگر علائم بروز این بیماری است.

وی اظهار داشت: در حال حاضر هیچ واکسنی برای جلوگیری از عفونت در دسترس نیست و به  علت داشتن ماهیت ویروسی، آنتی بیوتیک‌ها برای درمان مؤثر نیستند.

وی اضافه کرد: این ویروس می‌تواند انسان و حیوان را تحت تاثیر قرار دهد و سالمندان و افراد دارای نقص سیستم ایمنی و بیماری‌های زمینه‌ای گروه‌های پرخطر بیماری کرونا ویروس هستند.

مدیر گروه پرستاری و دانشیار مرکز تحقیقات ایمنی بیماردانشگاه علوم پزشکی‌و خدمات بهداشتی و درمانی آذربایجان‌غربی بیان کرد: برای پیشگیری از این بیماری بهتر است از دست‌دادن و روبوسی‌کردن با افراد دارای علایم تنفسی سرفه، عطسه و تنگی نفس خودداری کرده و دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال پوشاند.

وی به شهروندان توصیه کرد: به طور مداوم و در هر زمان ممکن اقدام به شست و شوی کامل دست‌ها حداقل به اندازه ۲۰ ثانیه با آب و صابون کنید و تمامی قسمت‌های دست به خصوص انگشت شست، کف دست و مچ دست شسته شود.

وی اضافه کرد: از رها کردن دستمال کاغذی‌های مصرف‌شده در محیط خودداری کرده و از مالیدن دست‌آلوده خود به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

حدود ۲ ماه پیش کرونا ویروس در چین ایجاد شد و براساس بررسی دانشمندان ۹۰ درصد ژنتیک این ویروس با ویروس موجود در بدن خفاش یکسان است و به همین دلیل حدس زده می‌شود منبع آن از این حیوان باشد، چین بعد از گذشته سه هفته متوجه مبتلا شدن افرادی به این بیماری شد به همین دلیل در سطح وسیعی گسترش پیدا کرد.

این ویروس سه درصد کشندگی دارد، هر چند نسبت به بیماری عفونی سارس درصد کشندگی پایین‌تری دارد ولی واگیری آن وسیع و سریع اتفاق می‌افتد و هر فرد مبتلا می‌تواند سه تا چهار نفر را آلوده کند،  دوره نهفتگی این ویروس در بدن انسان از ۲ روز تا ۱۴ روز طول می‌کشد و همین موجب سخت‌تر کردن کار درمان می‌شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا