برگزاری دوره تفکر سیستمی برای مدیران ارشد ذوب آهن اصفهان

به گزارش ارک خبر:به همت مدیریت آموزش و توسعه منابع انسانی، دوره آموزشی تفکر سیستمی برای مدیران ارشد ذوب آهن با حضور مدیرعامل شرکت، معاونین وبرخی از اعضای هیات مدیره و مدیران شرکت، توسط بیژن خرم از اساتید مجرب و توانمند سازمان مدیریت صنعتی تهران، یکم اسفند به مدت ۸ ساعت برگزار گردید.

بهرام امینی مدیر آموزش و توسعه منابع انسانی درگفتگو با خبرنگار ما گفت: هدف از برگزاری این دوره تقویت نگرش سیستمی،کل نگری، تحلیل سیستماتیک، بهبود در رویکرد حل مسایل سیستمی سازمان می باشد که خوشبختانه این دوره با استقبال بسیار خوب مدیران ارشد سازمان قرار گرفت.

مدیر آموزش و توسعه منابع انسانی موانع تفکر سیستمی را جزء‌نگری، تمرکز بر روی وقایع، توجه به علائم به جای علل، تفکر تحلیلی و توجه به کمیت عنوان نمود و گفت این موانع سبب می‌شود افراد از تفکر سیستمی دور شوند. تفکر سیستمی تفکری کل‌نگر است در حالی که تکیه صرف بر جزء‌نگری، امکان شناخت الگوهای حاکم بر پدیدهها  و سیستم را از بین می‌برد. تمرکز بر روی وقایع، و بویژه وقایع ناگهانی، باعث می‌شود الگوی تغییرات درازمدت را که در پشت رخدادها نهفته است درک نشوند. از این‌رو سرزنش کردن شرایط محیطی تشدید می‌‌شود و تصور می رود چیزی در بیرون از سیستم سبب بروز مشکلات شده است، در حالی‌که اغلب تمامی اسباب و علل مسائل در درون سیستم نهفته است.

تفکر سیستمی، در قالب کلیت و تمامیت سیستم دیده می‌شود و به‌این ترتیب از سطح به عمق و از جزء به کل گذر می‌شود . از آنجا که رفتار ما ریشه در نظام فکری ما دارد، کسی که دارای تفکر سیستمی است، با موضوعات نیز برخورد سیستمی می‌کند و در رفتارهای خود به دنبال تشخیص عناصر تشکیل‌دهنده موضوع و پیوندهای موجود میان این عناصر می‌گردد. به این ترتیب فردی که سیستمی فکر می‌کند تنها در جستجوی، مجموعه‌ای از ویژگیهای موضوع نمی‌گردد؛ بلکه تفکر سیستمی به او کمک می‌کند به مسائل به صورت جامع و نظام‌مند نگاه کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا