تملک ۵۳ هکتار زمین برای ایجاد فضای سبز در شهر اصفهان

مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری اصفهان خبر داد:

تملک ۵۳ هکتار زمین برای ایجاد فضای سبز در شهر اصفهان 

مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری اصفهان گفت: ۵۳ هکتار زمین از اراضی منابع طبیعی به شهرداری و سازمان پارک ها واگذار شده و امیدواریم این میزان به فضای سبز اکولوژیک فضای سبز شهر اصفهان افزوده شود.

به گزارش ارک خبر، فروغ مرتضایی نژاد در نشست خبری سه شنبه ها با رسانه که به دلیل مقابله با شیوع کرونا از طریق فضای مجازی انجام شد، ضمن تبریک هفته درختکاری و منابع طبیعی، اظهار کرد: در ابتدای سال ۹۸ فضای سبز شهر اصفهان ۳ هزار و ۷۰۰ هکتار بود که با اضافه شدن حدود ۱۵۰ هکتار به عرصه فضای سبز شهر اصفهان این میزان به ۳ هزار و ۸۵۰ هکتار رسیده است.

وی  با بیان اینکه فضای سبز شهر در محدوده رینگ چهارم و پروژه های مختلف مانند سالن اجلاس، بازارهای مختلف، شهرک نمایشگاه ها و … افزایش پیدا کرد، تصریح کرد: تعداد درختان موجود در شهر حدود ۳ و نیم میلیون اصله درخت است که با اقدامات انجام شده این تعداد به ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار اصله درخت می رسد. 

مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری اصفهان ادامه داد: تاکید شده گونه های گیاهی مقاوم به خشکی کاشت شود و گونه هایی با سن بالا و ریشه پر باشد تا دوام بیشتری داشته باشد.

وی با اشاره به اقدامات سازمان پارکها به مناسبت هفته درختکاری، اضافه کرد: هفته درختکاری یا هفته منابع طبیعی از ۱۵ تا ۲۲ اسفند است به همین مناسبت برنامه ریزی ثبت نام نهال رایگان در سایت سازمان از ۸ تا ۱۲ اسفند انجام و نهال ها به نهال های مثمر تغییر پیدا کرد، ۳۰ هزار اصله نهال برای تمام مناطق شهر اصفهان پیش بینی شد که این نهال ها نهال هایی چندساله، ریشه پر و با قدرت زیستی و ماندگاری بالا هستند.

مرتضایی نژاد تاکید کرد: طبق برنامه اعلام شده در سایت قرار بود از ۱۵ اسفند مشابه سالهای گذشته توزیع نهال انجام بگیرد اما با توجه به شیوع بیماری ویروسی کرونا تصمیم گرفته شد توزیع نهال ها توسط مناطق انجام بگیرد؛ از ۱۵ تا ۲۲ اسفند از طریق مناطق و کد رهگیری با شهروندان تماس گرفته می شود و نهال ها درب منازل به شهروندان تحویل داده می شود تا نیاز به مراجعه حضوری نباشد.

پاسخ به دغدغه آسیب دیدن درختان بر اثر مواد ضدعفونی ویروس کرونا

وی با اشاره به ضدعفونی شهر و موضوع حفاظت درختان، گفت: قرار شد سطح سخت معابر ضد عفونی شود اما چون محلول استفاده شده، محلولی قلیایی است طبق دستورالعملی قرار شده تا پیمانکاران نسبت به این موضوع آگاهی پیدا کرده و این کار روی سطوح فضای سبز انجام نگیرد زیرا تا ارتفاع دومتر این پاشش انجام شده بود. دستورالعمل اصلاحی به معاونت خدمات شهری ابلاغ شده که بر اساس آن در تنه درختان هیچگونه پاشش مواد ضدعفونی صورت نگیرد.

مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری اصفهان در پاسخ به سوالی در مورد لزوم کاشت درختان توت در اصفهان، ضمن تاکید بر عدم کاشت درختان توت در معابر، ادامه داد: درختان توتی که در شهر وجود دارد مربوط به گذشته است که باعث آلودگی و نازیبایی در شهر می شود؛ هم اکنون طبق دستورالعمل ها به هیچ عنوان کاشت درخت توت در معابر انجام نمی شود.

وی با بیان اینکه جلساتی را با NGOها داشته ایم، افزود: یکی از تاکیدات NGOها لزوم استفاده از گونه های مثمر بود؛ نهال های مثمر در سایت داخل پارک ها کاشته می شود، دستورالعمل احداث توتستان و نارنجستان به مناطق ارسال شده است و برخی مناطق نیز کار خود را آغاز کرده اند.

مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری اصفهان اضافه کرد: ۶۴ هکتار دیم کاری انجام شده و تمام بذرها کاشته شده اند که تا دو سال آینده این مقدار نیز به فضای سبز شهر اضافه می شود.

اقدامات زیباسازی فضای سبز شهر برای نوروز

وی با بیان اینکه اقدامات خود را برای نوروز امسال از پاییز آغاز کرده ایم،‌ افزود: علاوه بر کاشت گل ها و گل آرایی رفیوژها امسال به جداره اتوبان ها پرداختیم؛ کار گل های آویز را برای نوروز داریم که امیدواریم منظره زیبایی را برای عید ایجاد کند، از پس از عید نیز که گل های آویز و فصلی تمام می شود جداره های اتوبان ها گیاهان بالارونده و پیچ های اناری و امین الدوله که سازگار با خشکی بوده و زیبا هستند انجام می شود.

مرتضایی نژاد تاکید کرد: در میدان امام علی (ع) و میدان امام حسین همزمان با عملیات عمرانی بام سبز اجرا می شود؛ در محور چهارباغ عباسی نقاطی که عملیات عمرانی آن به اتمام رسیده، کاشت گل و گیاهان آغاز شده است، در تمام بخش های پیش بینی شده عملیات کاشت فضای سبز متفاوت از سال گذشته در حال انجام است؛ همچنین از درختان گل برای اولین بار استفاده می شود که تا ۲۵ اسفندماه از گلخانه های انتظار سازمان بیرون می آید که یکسری از آنها داخل باکس ها در فضای شهر دیده می شود.  

وی با بیان اینکه پیمانکاران موظف شده اند به فضای سبز محلات ورود پیدا کنند، تاکید کرد: در داخل محلات اقدامات آبیاری، سم پاشی و گلکاری انجام می شود، امسال تاکید بیشتری به بافت محلات و حتی کوچه ها شده است.

وی گفت: پهنه بندی تنوع کشت در اصفهان بر اساس گونه ها روی نقشه در نظر گرفته شده است، طی تحقیق به عمل آمده، در فضاهای مناطق ۱۵ گانه دارای یکسری محدودیت ها و فرصت ها هستیم که بر این اساس خورده اقلیم هایی در نظر گرفته شده تا برای هر منطقه بتوانیم پهنه بندی متفاوتی داشته باشیم. امیدوارم بتوانیم بر اساس اطلاعات علمی، پهنه بندی ها، کاشت گیاهان واکاری ها و  توسعه را به گونه ای علمی دنبال کنیم. 

مرتضایی نژاد با بیان اینکه المان های سبز با درختان گل پایدار در دستور کار سازمان قرار گرفته است، تصریح کرد: اگر هر گونه هزینه ای می شود این هزینه ها باید به سمت انجام کارهای پایدار برود که یکی از این کارهای پایدار این است که المان ها تنها برای نوروز نباشد، به طور مثال اگر برای سال جدید المان درخت گل را داریم این درخت گل باید بتواند برای همیشه در فضای سبز شهر به عنوان یک المان زیبا مورد استفاده قرار بگیرد. 

وی با اشاره به تمهیدات سازمان برای کم آبی، ‌تصریح کرد: تمام تلاش ما در سازمان بر ایجاد زیرساخت ها است، زیرساخت اصلی فضای سبز، تامین آب فضای سبز است و برنامه پیش بینی شده ما بر مبنای تامین آب و خطوط انتقال آب است و هزینه های بسیار سنگینی نیز برای این تاسیسات زیربنایی صورت گرفته است.

مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری اصفهان با بیان اینکه رینگ خط انتقال آب در سمت شمال شهر کامل شد، افزود: تا روزهای آینده این خط به طور کامل به بهره برداری می رسد، همچنین خط انتقال آب جنوب شهر نیز مورد استفاده قرار می گیرد؛ بر اساس برنامه ریزی های خوبی که سازمان انجام داد از سال ۹۷ و بحران های کم آبی به خوبی گذر کردیم، خط انتقال آب و پساب در رینگ شمال و جنوب شهر بسیاری از مناطق شهری را پوشش میدهد این رینگ از طرح جامع فضای سبز شهر یا خط انتقال آب نشات گرفت و با اقدامات انجام شده مشکلی برای آبیاری فضای سبز شهر اصفهان برای تابستان نداریم.

وی با بیان اینکه محله روشن دشت از پارک و فضای سبز محروم هستند، گفت: پیش بینی پساب تصفیه شده برای این منطقه شده است، زیرساخت آب در حال فراهم شدن است و امیدواریم بخش هایی از خط انتقال جنوب به منطقه ۴ شهرداری و روشن دشت برسد.

مرتضایی نژاد در پاسخ به سوالی اعلام کرد: درختان سوزنی برگ در مناطق گردشگری صفه ضرورتی نداشته است اما باید از این درختان مراقبت و حفاظت کرد؛ هم اکنون در دستور کار سازمان درختان پهن برگ همیشه سبز قرار دارد. درخت زیتون و بلوط می توانند به عنوان درختان همیشه سبز مورد استفاده قرار بگیرند.

توسعه متوازن فضای سبز در مناطق اصفهان

وی با بیان اینکه برنامه سازمان توزیع متوازن فضای سبز در مناطق است، اضافه کرد: در برخی مناطق که زمینی دیگر وجود ندارد الگوی کشت به صورت بام سبز است و برای سال ۹۹ دنبال می شود، برخی مناطق نیز که در حال توسعه هستند زمین ها و کاربری های سبز در حال تملک برای ایجاد فضای سبز است؛ برای گل آرایی نیز، همه مناطق به صورت کاملا متوازن پیش بینی شده است.

مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری اصفهان اظهار کرد: سال ۹۷ و ۹۸ برنامه های ویژه ای برای باغ های بانوان در نظر گرفته شد که باعث تغییرات اساسی شد. همچنین کلینیک‌ های فضای سبز در مناطق ۱۵ گانه شهر راه ‌اندازی می‌ شود، کلینیک گیاه پزشکی این سازمان با هدف شناسایی آفات و بیماری‌ های موجود در گیاهان و درمان آنها در بوستان ملت راه‌ اندازی شده است.

وی با بیان اینکه نگاه ما به فضای سبز نگاه فضای سبز اکولوژیک است، تاکید کرد: سرانه فضای سبز اکولوژیک شهر ۲۷ مترمربع است، در تمام جنگل های شهر آبشخورهایی برای حیات وحش پیش بینی شد، ۷۰۰ هکتار فضای سبز اکولوژیک ما در جنگل شرق قرار دارد بنابراین همه این موارد در راستای پایداری جانوران و پرندگانی است که در این بخش ها شکل می گیرد.

مرتضایی نژاد افزود: تاکید اصلی سازمان بر این است اگر از پساب استفاده می کند بر اساس قانون هوای پاک باشد. در این قانون تاکید شده وزارت کشور و وزارت نیرو پساب را در اختیار شهرداری ها برای استفاده در فضای شهر قرار دهد.

وی اضافه کرد: خوشبختانه پیمانکاری که قرار است تصفیه خانه تصفیه پساب سمت شمال شهر را انجام دهد انتخاب شده و  این پروژه به زودی آغاز می شود و برای سال آینده پساب استفاده شده کاملا تصفیه است. در سمت جنوب نیز این اقدام به موازات شمال در حال انجام است.

وی گفت: ۵۳ هکتار زمین از اراضی منابع طبیعی به شهرداری و سازمان واگذار شده که جای تشکر از اداره کل منابع طبیعی دارد. امیدواریم ۵۳ هکتار فضای سبز اکولوژیک به فضای سبز شهر افزوده شود؛ پیش بینی می شود این بخش تا ۳۰۰ هکتار به فضای سبز شهر اضافه کند که در حال پیگیری این موضوع هستیم.

مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری اصفهان گفت: بین هشت تا ۱۰ پارک جدید در مناطق ۱۵ گانه افتتاح می شود؛ علاوه بر اینکه فضاهای موجود باززنده سازی شده به این فضاها حدود ۱۵۰ هکتار می تواند اضافه شود؛ ۹۰ هکتار به پایان رسیده و ۶۰ هکتار دیم کاری انجام گرفته است. 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا