مراحل تایید ابتلای فرد به کرونا

رییس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت آذربایجان شرقی، گفت: مثبت بودن نتیجه آزمایش، به معنی وجود حتمی کرونا بوده، اما منفی شدن نتیجه آزمایش به معنی عدم وجود حتمی ویروس کرونا در بدن نیست.

دکتر سیمین خیاط زاده در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این مطلب اظهار کرد: اگر جواب آزمایش کسی منفی اعلام شده است، نمی‌توان به طور قطعی گفت که این فرد سالم بوده و کرونا ندارد. 

وی، اضافه کرد: نمونه گیری باید در شرایطی انجام شود که فرد نمونه گیر مهارت کافی را داشته باشد، نحوه نگه‌داری و انتقال نمونه به آزمایشگاه و آزمایش نمونه در آزمایشگاه نیز موثر هستند. 

وی، گفت: در برخی موارد ممکن است پس از نمونه برداری از فردی که به تازگی عمل جراحی انجام داده است، به او گفته شود که سرطان ندارد، اما پس از نمونه گیری مجدد جواب مثبت باشد. 

خیاط‌زاده، افزود: منفی شدن نتیجه آزمایش در بار اول در مورد سرطان به معنی ماهر نبودن فرد نمونه گیر نیست، بلکه ممکن است بار اول از سلول‌های فاقد سرطان نمونه برداری شده و در بار دوم از سلول‌های سرطانی نمونه گرفته شده باشد، این مسئله در مورد کرونا نیز  صادق است. 

رییس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، با بیان اینکه احتمال منفی بودن نتیجه آزمایش در روزهای ابتدایی ورود ویروس به گلو وجود دارد، گفت: منفی بودن آزمایش در چنین شرایطی به این دلیل است که هنوز فرصت کافی برای تاثیر در گلو را پیدا نکرده است. 

وی، افزود: همچنین جواب آزمایش پس از دادن درمان‌هایی به بیمار نیز منفی می‌شود و ما نیز چنین انتظاری داریم و در مجموع جواب آزمایش ما به شرایط و زمان نمونه برداری، بستگی دارد. 

وی، خاطرنشان کرد: به دلیل انگ اجتماعی و قبیح شمردن ابتلا به کرونا خانواده‌های بسیاری از بیماران در پی منفی شدن نتیجه آزمایشاتشان و اثبات آن به دیگران هستند. 

خیاط زاده، گفت: متاسفانه چنین رفتارهایی باعث می‌شوند تا بیمار با یک بار منفی شدن نتیجه آزمایش به رفت و آمد در جامعه و بیرون ادامه داده و پس از چند روز که ویروس در گلو و بینی فرد تکثیر می‌یابد، موارد بیشتری را آلوده کند. 

وی در ادامه در واکنش به برخی اخبار منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر ورود به بیماری جدیدی با علایم ناگهانی خفگی و ادعای فوت افرادی با نتیجه آزمایش منفی، اظهار کرد: بیماری کووید۲۹ علایم متفاوتی داشته و خفیف‌ترین آن شامل سرفه خشک، گلو درد، درد بدن و تب است و علایم شدیدتر آن می‌تواند فرد را تا نیازمندی به دستگاه ونتیلاتور پیش ببرد. 

وی، یادآور شد: بسیاری از افراد اظهار نظر کننده در فضای مجازی پزشک نیستند، اما خود را به عنوان پزشک معرفی می‌کنند. متاسفانه مردم ما علاقه بیشتری به شایعات دارند تا اخبار واقعی. 

خیاط زاده در ادامه با اشاره به مراحل تشخیص کرونا و با بیان اینکه ابتلا به کرونا پس از انجام چندین نوع آزمایش، عکسبرداری و بررسی، تایید می‌شود، اضافه کرد: اگر هر فرد مراجعه کننده به بیمارستان، کلینیک‌ها و آزمایشگاه‌های خصوصی ادعا می‌کند که آزمایش کرونا داده‌، منطورشان آزمایش CRP است. 

وی، افزود: علامت‌هایی در این آزمایش می‌تواند ظاهر شود که البته تفسیر آزمایش بر عهده پزشک درمانگر بوده و پزشک می‌تواند بگوید که شکیاتش کم کم نسبت به وجود علایم کرونا قوی‌تر می‌شود. 

وی، گفت: پس از طی این مرحله، پزشک به بسته به شرایط مریض و وجود بیماری زمینه‌ای توصیه می‌کند که بیمار به گرفتن عکس سینه و سی تی اسکن ریه اقدام کند که این نیز یکی از راه‌های تشخیص پاراکلینیکی بوده که به پزشک کمک می‌کند تا شروع بیماری و اثرات آن را بررسی کند. 

وی، بیان کرد: گرفتن نمونه از خلط بینی و سرفه بیمار و ارسال آن به آزمایشگاه نیز از دیگر راه‌های تشخیص است. 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا