افزایش سرعت اینترنت خانگی به معنای افزایش قیمت نیست/ ما اجازه قانونی تجهیز پیام‌رسان‌ها را نداریم

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دقایقی پیش در لایو اینستاگرام خود به پرسش‌هایی در مورد کیفیت اینترنت پاسخ داد.

به گزارش حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دقایقی پیش در لایو اینستاگرام خود نکاتی را مطرح کرد و به پرسش‌هایی در مورد کیفیت اینترنت پاسخ داد.

آذری جهرمی گفت: از ۱۸ تا ۲۸ اسفند اپراتور‌ها خدمات مناسبی ارائه دادند که در این مدت بخشی از فرکانس‌ها در این مدت آزادسازی شد. شرکت‌های بین المللی نیز همکاری خوبی در زمینه افزایش حجم دسترسی به اینترنت داشتند و ظرفیت از ۷.۵ پتابایت به ۱۱ رسید.

جهرمی ادامه داد: نگران کلاس‌های آموزشی هستیم که نیازمند اینترنت هستند، اما از باب ظرفیت فرکانس‌ها منابع کافی نداریم. در این خصوص به رئیس جمهور نامه فرستادیم که در دستور کار ستاد مقابله با کرونا قرار بگیرد. آزادسازی فرکانس به اندازه آزادسازی خرمشهر سخت نیست.

در تکنولوژی وی دی اس ال به جای تعویض، تجهیزات روی همان سیم مسی با فیبر نوری در فاصله زیر ۳۰۰ متر از زمین انجام می‌شود و به این شکل سرعت به ۷۰ مگابایت می‌رسد. در قم سرعت‌ها حدودا ۵ برابر شده است؛ در تهران هم سرعت اینترنت خانگی تا ۴ برابر اضافه می‌شود. اینترنت نسل جدید با قیمت فعلی لحاظ شده و پول مازادی بابت آن گرفته نمی‌شود.

وزیر ارتباطات در خصوص اقدامات انجام شده گفت: روی همین‌ ای دی اس ال فعلی از شرکت‌های اینترنت خانگی خواستیم که سرعت مشترکین را تا سقف ۱۶ مگابایت باز بگذارند و قیمت اضافه دریافت نکنند. سوال این است که چرا تلفن همراه اینترنت رایگان ندارد؟ اگر شبکه موبایل ظرفیت داشت ما از هیچ کاری فروگذار نمی‌کردیم. برخی از سایت‌ها را صحبت کردیم که رایگان در اختیار دانشجویان و دانش آموزان قرار بگیرد.

جهرمی در پاسخ به رفع فیلتر تلگرام گفت: فیلترشکن‌ها باعث ایجاد مشکل در سرعت شبکه شده اند که رفع آن دست من نیست، دیتای خارجی ضربه زیادی هم به ما می‌زند. اگر اختیارش دست من بود حتما رفع می‌کردم.

غیر از شاتل و مخابرات برای وی دی اس ال بقیه شرکت‌ها باید ظرفیت لازم را پیدا کنند. بخش اعظم پینگ بازی‌ها درست شده از جمله بازی فورتنایت؛ البته یک بخشی از اون باقی مانده که بعد از کرونا حتما پیگیر خواهیم بود. وی دی اس ال تا پایان سال به سایر شهر‌ها هم می‌رسد.

پیامرسان‌های داخلی تلاش زیادی کردند، ظرفیت کاربری آن‌ها رشد قابل توجهی داشت و در بحث کرونا خیلی خوب کار کردند. ما اجازه قانونی دادن تجهیزات به پیامرسان‌ها را نداریم!

او با اشاره به استفاده پهپاد در ضدعفونی سطح شهر گفت: می‌توانستیم از پهپاد برای ضدعفونی کردن خیابان‌ها استفاده کنیم، اما مجوز لازم صادر نشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا