زمستان به آذربایجان شرقی برمی گردد

جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با صدور اطلاعیه ای مبنی بر کاهش دمای هوای استان به ۸ درجه سانتی گراد زیر صفر و احتمال بارش برف و تگرگ از باغداران خواست برای کاهش خسارت سرمای دیررس بهاره؛ توصیه های فنی را جدی بگیرند.

نقشه های همدیدی، آینده نگری و تصاویر ماهواره ای نشان می دهد از فردا با نفوذ و فعالیت سامانه بارشی جدید به استان، ابرناکی، وزش باد گاهی نسبتا شدید و بارش باران و در نواحی سردسیر و مرتفع برف گاهی مه همراه با کاهش دما برای روزهای سه شنبه و چهارشنبه و در نواحی مستعد بارش تگرگ پیش بینی می شود.

 همچنین در برخی نواحی به علت رگبار شدید باران، آبگرفتگی معابر و سیلابی شدن مسیل ها دور از انتظار نمی باشد.

بر اساس این اطلاعیه با توجه به ورود سامانه بارشی و همراهی آن با سامانه سرد و پیشروی خط برف به عرض های پایین تر که احتمالاً بخش هایی از شرق استان آذربایجان شرقی همچون شهرستانهای اهر ، ورزقان ، هریس ، سراب ، کلیبر ، هوراند و بستان آباد را در بر می گیرد، احتمال کاهش ناگهانی دما و یخبندان به خصوص در روزهای سه شنبه و چهارشنبه ۱۹ و ۲۰ فروردین ماه از منفی ۳ تا منفی ۸ درجه وجود دارد.

براین اساس باغداران بایستی تعدادکافی بخاری پلارهای باغی، آماده سازی دمنده های حرارت زا و دراگون های پشت تراکتوری یا ثابت و فن ها و سایر ادوات موجود  نصب کنند.

تمامی ادوات مرتبط با سرمازدگی باید در شرایط یخبندان تشعشعی بکار گرفته شوند و در غیر این صورت لزومی به بکارگیری این ادوات نخواهد بود چرا که در صورت تداوم وقوع باد و وزش باد و ابرناکی و یا بارش و رگبار خطر سرمازدگی بسیار کاهش می یابد.

نسبت به انجام عملیات سم پاشی و محلول پاشی تا دو روز آتی و عدم محلول پاشی از روز سه شنبه جهت وزش باد و رگبار و رعد و برق، پایش مزارع کلزا برای رصد آفت شته و وضعیت علف های هرز در صورت مشاهده به صورت لکه ای مبارزه شود.

مدیریت سدها، اتخاذ تمهیدات لازم برای عبور سیلاب احتمالی، فاصله گرفتن از رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در تردد جاده‌ای و اجتناب از سفرهای غیرضروری و اقدامات پیشگیرانه در جهت حفظ محصولات کشاورزی ضروری است.

در حال حاضر بیشینه دمای استان مربوط به شهرستان میانه با ۱۸ درجه سانتی گراد بالای صفر و کمینه دمای مربوط به بندر شرفخانه با ۶ درجه سانتی گراد بالای صفر است.

هوای تبریز هم بارانی و ۱۲ درجه سانتی گراد بالای صفر است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا