ضرورت حرکت طب سنتی و نوین در امتداد یکدیگر/ لزوم بهره گیری طب سنتی از ابزار نوین

رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان مطرح کرد؛

ضرورت حرکت طب سنتی و نوین در امتداد یکدیگر/ لزوم بهره گیری طب سنتی از ابزار نوین

حجت الاسلام والمسلمین قطبی با اشاره به سه تمایز عمده طب سنتی و نوین، بر ضرورت قرار گرفتن این دو در امتداد یکدیگر تأکید کرد و گفت: هم سیستم محوری بدن و نگاه مبتنی بر فهم طبیب در طب سنتی و هم نگاه تخصصی به عضو و الگوریتم محوری در طب نوین خوب هستند.

به گزارش ارک خبربه نقل از روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، حجت الاسلام والمسلمین محمد قطبی، در گفت و گویی در جلسه با موضوع سلامت جسم، با اشاره به تقسیم چهارگانه سازمان بهداشت جهانی از سلامت، گفت: سلامت جسم، سلامت روان، سلامت اجتماعی و سلامت معنوی چهار دسته سلامت هستند که البته سلامت معنوی اخیراً به این تقسیم بندی افزوده شده است.

وی ادامه داد: پروژه سلامت معنوی را در دوره ای در استانداری اصفهان شروع کردیم و سپس به مؤسسه امام خمینی(ره) سپرده شد که حاصل آن در قالب کتابی به نام سلامت معنوی به رهبر معظم انقلاب تقدیم شد که ایشان فرمودند کار خوبی است، اما باید زودتر انجام می گرفت.

حجت الاسلام والمسلمین قطبی با تقسیم سلامت جسم به دو حوزه طب سنتی و طب نوین، افزود: امروز از طب سننتی با شقوق و عناوین مختلفی نظیر طب سینوی، رومی، چینی، اسلامی، ایرانی، یونانی و سایر موارد دیگر یاد می شود و در حوزه طب نوین هم دسته بندی های مختلفی وجود دارد.

سه تمایز عمده طب سنتی و طب نوین

رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با بیان اینکه مدعیان طب سنتی و طب نوین سه تمایز عمده از یکدیگر را اعلام می کنند که تا حدود زیادی درست هستند، اظهار داشت: طب سنتی بدن انسان را یک سیستم واره می داند و قائل به تأثیر و تأثر جدی اعضای بدن از یکدیگر هستند که البته در طب نوین هم چنین چیزی وجود دارد، اما در طبابت نوین، کمتر به این موضوع توجه می شود.

وی افزود: ممکن است شما مشکل پوستی داشته باشید و وقتی به طبیب طب سنتی مراجعه می کنید، به شما بگوید که مشکل کبد دارید، اما در طب نوین، نقطه ای و جزئی نگاه می کنند و برای همین تخصص هایی مانند چشم پزشکی و پوست و مو و سایر موارد وجود دارد.

تشخیص در طب سنتی به شدت بر پایه فهم حکیم است/ معاینه در طب نوین به حداقل رسیده است

حجت الاسلام والمسلمین قطبی ابراز داشت: تشخیص در طب سنتی به شدت بر پایه فهم حکیم است، اما تشخیص در طب نوین بر اساس الگوریتم ها و ابزارها است و به همین دلیل پزشک طب نوین به محض اطلاع از نوع بیماری، شما را روانه انجام آزمایش های مختلف می کند و معاینه در طب نوین به حداقل رسیده است، اگر چه حاذق بودن و فهیم بودن پزشک در تجویز نهایی خیلی مؤثر است.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان ثقل اصلی طب سنتی را بر پیشگیری و تغذیه به جای درمان دانست و گفت: تکیه گاه اصلی طب نوین بر درمان قرار دارد و معمولاً وقتی که بیماری و درد به سراغمان بیاید به پزشک مراجعه می کنیم، مثلاً هیچ وقت به چشم پزشکی نمی رویم که بگوییم برای قوت چشم باید چه کارهایی انجام بدهیم.

ایرادی که بقای آن سبب طرد طب سنتی می شود/ لزوم قرارگیری طب سنتی و نوین در امتداد یکدیگر

وی ایراداتی را بر طب سنتی وارد دانست که عدم رفع آن ها سبب طرد این طب از سوی جامعه خواهد شد و افزود: طب سنتی تا امروز نتوانسته در ابزارها و روش های نوین نفوذ کند، ما نباید جدال بین طب سنتی و نوین را به سمت طرد یکدیگر ببریم و بایستی این طب ها در امتداد یکدیگر قرار بگیرند.

حجت الاسلام والمسلمین قطبی ابراز داشت: هم سیستم محوری بدن در طب سنتی و هم نگاه تخصصی به عضو در طب نوین خوب هستند، نگاه مبتنی بر فهم طبیب در طب سنتی و الگوریتم و وسیله محوری در طب نوین هم خوب هستند. هیچ ایرادی ندارد که طب سنتی هم از ابزار نوین استفاده کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا