وزیر خارجه آمریکا بر تداوم تروریسم اقتصادی علیه مردم ایران تاکید کرد

وزیر خارجه آمریکا بی‌توجه به درخواست‌های صدها شخصیت حقوقی بین‌المللی برای برطرف کردن تحریم‌های یکجانبه و ضد مردمی، بر تداوم تروریسم اقتصادی علیه مردم ایران حتی در بحبوحه همه‌گیری ویروس کرونا تاکید کرد.

مایک پمپئو روز سه شنبه در یک نشست خبری که در محل وزارت خارجه برگزار شد، درباره تحریم‌های ایران مدعی شد اشتباه دولت پیشین آمریکا این بود که تمام پول را به مقامات ایران دادند اما آنها تاکید دارند که منابع مورد نیاز ایران را برای تامین آنچه که ارگان ترور نامید، منع می کنند.

وی افزود از زمانی که رئیس جمهوری ترامپ، به این منصب رسید، حزب الله دلارهای اندکی دارد تا به فعالیت‌های مداخله‌گرانه بپردازد. این شرایط تا مادامی که رژیم ایران به رفتار خود ادامه دهد، وجود خواهد داشت.

وزیر خارجه آمریکا که در سایه تروریسم اقتصادی علیه مردم، مشکلات جدی برای خرید تجهیزات پزشکی ایجاد کرده است، ادامه داد: ایران باید منابع خود را برای مردم و مراقبت‌های بهداشتی آنها هزینه کند و  وقتی با بحران سلامتی مواجه است باید منابع در این راه مصرف کند نه اینکه به عراق سلاح بفرستد، یا حزب الله را برای تهدید اسرائیل، مورد حمایت قرار دهد.

پمپئو اضافه کرد: این کاری است که ایران مدت‌ها است حتی در بحبوحه ویروس کرونا انجام می‌دهد. این برای مردم سوریه، لبنان، عراق و ایران تاسف‌آور است. ما تهدید سلاح اتمی ایران را کاهش دادیم در حالی که در دولت گذشته به این سمت حرکت می کردند.

دولت آتی عراق

وزیر خارجه آمریکا درباره عراق هم گفت: با توجه به کاهش قیمت نفت و گسترش ویروس کرونا، تلاش‌ها برای تداوم مبارزه با داعش و ثبات این کشور همچنان پا برجا است.

پمپئو افزود: پمپئو افزود: گفت وگوی استراتژیک توسط دیوید هیل معاون سیاسی من جریان دارد و همه موضوعات استراتژیک بین آمریکا و عراق در این مذاکرات مطرح می شود.

وی ابراز امیدواری کرد صدای اکثریت عراق، صدای کتائب حزب الله نباشد و با تروریستی نامیدن این گروه مردمی، مدعی شد نظر آنها، خواست مردم عراق نیست.

وزیر خارجه آمریکا ادامه داد: همواره گفته‌ایم که هرگونه اصلاحات در عراق باید به نیابت از مردم با در نظر گرفتن حاکمیت و استقلال این کشور انجام شود و از هر فعالیتی که به ترور یا فساد ختم می‌شود، فاصله گیرند.

پمپئو مدعی شد: این چیزی است که مردم عراق به آن نیاز دارند. تلاش ما این است که دولت آینده، انعکاسی از خواست مردم باشد.شما پیش از این ویروس، معترضانی را در سراسر کشور می دیدید که خواستار مسیر سیاسی متفاوتی بودند.

توافق طالبان و آینده افغانستان

وزیر خارجه آمریکا درباره توافق طالبان و شرایط داخلی افغانستان هم گفت: همه می‌دانند که موضع آمریکا گفت‌وگوی میان افغان‌ها و مشارکت همه طرف‌ها است. انتظار داریم که رئیس جمهوری غنی و عبدالله مشکل بین خودشان را حل کنند.

پمپئو افزود: همچنان که در توافقنامه ما آمده است شرایط آن کشور بر کاهش نیروهای آمریکا اثر دارد. ما ۲۰ سال در آن کشور بوده‌ایم و این به مردم آنجا ارتباط دارند تا یک آشتی مسالمت‌آمیز را توسط یک رهبری سیاسی واقعی پایه گذاری کنند تا خشونت‌ها کاهش یابد.

وی ادامه داد: ما این مساله را رصد و از نیروهای امنیتی افغانستان پشتیبانی می کنیم.

 نرمش در برابر چین

خبرنگاری از وزیر خارجه ترامپ پرسید که چرا دیگر بر نامیدن ویروس کرونا به عنوان «ویروس ووهان» اصرار ندارد، بدون آنکه به این سوال پاسخ دهد، گفت: می‌دانیم که این یک همه‌گیری جهانی است و اکنون زمانی است که همه کشورها باید با یکدیگر کار کنند تا این مشکل حل شود.

پمپئو افزود: اما باید صادق و شفاف بود، هر کشوری تعهداتی دارد و ما هر روز اطلاعات واقعی را درباره این ویروس منتشر می‌کنیم. هر روز نزدیک به ۲ ساعت رئیس جمهوری و اعضای کارگروه مبارزه با کرونا اطلاعات مربوطه را با مردم آمریکا به اشتراک می گذارند.

وی ادامه داد: ما در فعالیت‌های خصوصی هم این روند را دنبال می‌کنیم به گونه‌ای که در تماس امروز خود با مقامات قزاقستان و مصر، بهترین اقداماتی را که داشته‌ایم با آنها در میان گذاشتیم اما ما انتظار داریم هر کشوری این چنین رفتار کند. هر کشوری چه دموکراتیک باشد یا نه، باید اطلاعات را به اشتراک بگذارد.

وزیر خارجه ترامپ اضافه کرد: همچنان موضوعات زیادی وجود دارد که درباره آن اطلاعات نداریم. ما انتظار داریم هر کشوری در این باره تعامل داشته باشند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا