دادگستری و محیط زیست آذربایجان شرقی وضعیت معدن اندریان را بررسی می‌کنند

 رییس کل دادگستری استان آذربایجان شرقی گفت: با همکاری محیط زیست استان مشکلات زیست محیطی معدن اندریان شهرستان ورزقان بررسی می شود.

موسی خلیل اللهی در جلسه ای که پیرامون مشکلات پیش آمده  در رابطه با معدن اندریان  و گزارش منتشر شده  از اتلاف احشام ناشی از  فعالیت معدن تشکیل شد اظهارکرد: با توجه به بررسی های  انجام شده  توسط سازمان محیط زیست با همکاری اساتید دانشگاه ، سازمان محیط زیست اعلام کرد که به دنبال نمونه برداری از محل و انجام آزمایش های متعدد از محل تست سموم در معدن مزبور مشکل زیست محیطی  که حاکی از فعالیت معدن باشد وجود ندارد.

وی در عین حال با اشاره به اینکه به جهت خروج سموم از معدن به موجب دستور قضایی صادره عملیات بهره برداری معدن از محل مزبور متوقف شده است، گفت: تیمی متشکل از نمایندگان دادگستری استان و اداره کل محیط زیست به قید فوریت  از محل مزبور بازدید و نتایج آن جهت انجام مقدمات بعدی گزارش می شود .

 به گزارش ایرنا، ابتدای ماه جاری تلف شدن تعدادی گوسفند در اطراف معدن طلای اندریان، اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی را بر آن داشت تا پس از بررسی ابعاد این اتفاق، دستور توقف فعالیت این معدن را صادر کند.

معدن طلای اندریان در شهرستان ورزقان در ۷۰ کیلومتری شمال شرق تبریز و در محدوده جنگل های ارسباران، از جمله معادن بحث برانگیز آذربایجان شرقی است که به رغم انجام پایش های زیست محیطی دقیق در آن و اطمینان دادن مقام های ارشد استانی و  دانشگاهی مبنی بر آلوده نبودن آن، در سال های اخیر توجه رسانه ها را به خود جلب کرده است. 

این در حالی است که محمدرضا پورمحمدی، استاندار آذربایجان شرقی، شخصا بر فعالیت این معدن و اعمال دقیق استانداردهای زیست محیطی در آن تاکید دارد و حتی به صراحت اعلام کرده است که اگر وجود آلودگی زیست محیطی در این معدن اثبات شود، بدون لحظه ای درنگ دستور توقف آن را صادر می کند. 

فعالیت های اکتشافی در محدوده معدن طلای «اندریان» از سال ۱۳۷۲ توسط شرکت منطقه ای معادن آذربایجان آغاز شد و اکنون نیز شرکت معدنی «زرین داغ آستارکان» با همکاری و سرمایه گذاری «شرکت پروژه زمین شناسی معدنی» از کشور گرجستان با هدف استخراج سالیانه ۱۴۰۰ هزار تن کانسنگ طلا و تولید طلا به روش «هیپ لیچ» در این معدن فعالیت می کنند که بهترین روش برای حفظ منابع خدادادی و محیط زیست است. 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا