شرایط تغییر نام و نام خانوادگی

مدیر کل ثبت احوال آذربایجان شرقی با بیان این‌که تغییرات مربوط به نام و نام خانوادگی ابتدا از طریق اداره ثبت احوال انجام می‌گیرد، گفت: در صورت عدم تایید این اداره، فرد می‌تواند از طریق دادگاه و با طرح دادخواست اقدام به تغییر نام و یا نام خانوادگی خود کند.

احد جودی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص قوانین تغییر اسم در اداره کل ثبت احوال، اظهار کرد: اسامی ائمه که قابل تغییر به هم باشند مانند علی به محمد یا محمد به علی و زهرا به فاطمه یا فاطمه به زهرا فقط به دلیل فراوانی آن اسم انجام می‌گیرد به طوری که در هنگام مراجعه فرد، اگر فراوانی نام درخواستی بیشتر از نام اول باشد، تغییر می‌کند.

وی با بیان این‌که فراوانی اسامی جزو شروط اصلی تغییر اسم است، گفت: اگر چنانچه نام فرد مستهجن و یا بی معنی باشد نیز می‌تواند تغییر دهد؛ هم‌چنین اگر در یک خانواده دو فرد هم نام وجود داشته باشد نیز امکان تغییر نام وجود دارد اما اسامی جدیدی که انتخاب می‌شوند باید موجه، معنی دار بوده و مغایر با شئونات اسلامی و ایرانی نباشند.

وی در خصوص تغییر نام خانوادگی، گفت: نام خانوادگی هیچ‌گاه تغییر نمی‌کند مگر آن‌که مستهجن و بی معنی باشد.

جودی افزود: اگر نام خانوادگی فردی معارض با شرایط باشد مثلا نمی‌خواهد با فردی که در خانواده‌اش بزهکار است و یا با شخصی که در جامعه بدنام و مستهجن است همنام باشد می‌تواند درخواست تغییر بدهد.

وی ادامه داد: نام خانوادگی که ایرانی و اسلامی نیست و یا طولانی و از چند بخش تشکیل شده نیز می‌تواند تغییر یابد.

وی در خصوص حذف پسوند نام خانوادگی، گفت: فقط پسوند «نام محل» حذف می‌شود و پسوندهای دیگر فقط می‌توانند تغییر کنند.

مدیرکل ثبت احوال آذربایجان شرقی افزود: فقط افراد بالای ۱۸ سال می‌توانند درخواست تغییر نام خانوادگی بدهند و تغییر نام خانوادگی افراد زیر ۱۸ سال فقط از طریق تغییر نام خانوادگی پدر یا جد پدری امکان پذیر است.

وی افزود: اگر چنان‌که یکی از اعضای خانواده، نام خانوادگی خود را تغییر داده باشد، اعضای دیگر نیز می‌توانند درخواست تغییر دهند؛ یک خانم نیز می‌تواند پس از ازدواج، با اخذ اجازه نامه از شوهر، نام خانوادگی همسرش را داشته باشد.

وی متذکر شد: بازگشت به نام خانوادگی اولیه امکان ندارد مگر آن‌که در موارد استثنا و یا به دلایل خاصی که فرد پس از تغییر مواجه شده پس از طرح دادخواست و اخذ مجوزهای لازم از دادگاه اتفاق بیفتد.

جودی خاتمه گفت: افرادی که می‌خواهد تغییراتی در نام و نام خانوادگی خود اعمال کنند می‌توانند با حضور در اداره ثبت احوال، مدارک لازم را از کارشناسان مربوطه جویا شوند

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا