آسمان آذربایجان‌شرقی در هفته پیش رو بارانی است

رییس گروه پیش‌بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: با ورود سامانه بارشی جدید هوای استان در هفته پیش رو نیمه ابری تا ابری، همراه بارش باران است.

محمد امیدفر، روز جمعه در گفت و گو با ایرنا افزود: فعالیت این سامانه گاهی با بارش باران به صورت رگبار و غرش آذرخش و در برخی نواحی با مه رقیق و در نواحی سردسیر و کوهستانی با بارش برف همراه است.

وی با بیان اینکه فعالیت این سامانه در روزهای یکشنبه و دوشنبه موجب کاهش نسبی دما در استان می شود، اظهار داشت: از روز سه شنبه با افت فعالیت این سامانه از میزان ابرها کاسته شده و آسمان استان در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه صاف تا قسمتی ابری و در برخی نواحی با مه رقیق و غبار پیش بینی می شود.

رییس گروه پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی با اشاره به بارش باران در روز و شب گذشته در استان گفت: در ۲۴ ساعت گذشته بیشترین میزان بارش از ملکان به میزان ۱۴.۳ میلی متر و کمترین بارش از شبستر به میزان ۲ دهم میلی متر گزارش شده است و میزان بارش در تبریز ۳ میلی متر بود.

امیدفر، با تاکید بر انجام اقدامات به موقع برای جلوگیری از خسارت های احتمالی به مزارع و باغات، ادامه داد: در زمان کنونی( ۱۳ ظهر) کلیبر با ۲ درجه و مراغه با ۱۵ درجه بالای صفر به ترتیب سردترین و گرمترین شهرهای استان بوده و دمای تبریز ۱۱ درجه سانتی گراد بالای صفر است. 

آذربایجان شرقی منطقه ای سردسیر و کوهستانی است و از لحاظ تقسیم بندی های اقلیمی جزو مناطق نیمه خشک به حساب می آید.

آب و هوای این استان به طور کلی سرد و خشک است ولی به علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم های متفاوتی برخوردار است.

این استان همواره تحت تأثیر باد های سرد شمالی و سیبری و بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس همچنین بادهای محلی متاثر از کوهستان های سبلان در شرق، سهند در غرب و جنوب غربی، رشته کوه های قره داغ در شمال، رشته کوه های تخت سلیمان و اربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال شرق استان قرار دارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا