هشدار اورژانس تبریز در مورد مسمومیت با قارچ

رییس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی تبریز هشدار داد: از چیدن و مصرف قارچ های روییده در طبیعت و کوه و دشت خودداری کنید.

فرزاد رحمانی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: احتمال مسمومیت و مرگ درپی مصرف برخی قارچ های موجود در طبیعت بسیار بالاست و سالانه افراد زیادی را روانه بیمارستان می کند.

وی با تاکید بر اینکه مراقب قارچ های سمی روییده در طبیعت باشید، خاطرنشان کرد: با رسیدن روزهای بهاری یکی از خوراکی هایی که در دل طبیعت رشد می کند قارچ است،اما باید از مصرف قارچ های خودرو که در دل طبیعت ظاهر می شوند اجتناب کرد.

رحمانی با بیان اینکه  همه قارچ های موجود در طبیعت خوراکی نیستند، گفت: خوردن قارچ های سمی می تواند کبد، کلیه یا حتی مغز را از کار انداخته و حتی موجب مرگ شود.

وی با تاکید بر اینکه باید از چیدن و مصرف قارچ های روییده در طبیعت و کوه و دشت خودداری کرد، افزود: نمی توان از روی ظاهر قارچ یا مزه آن، وحشی، خوراکی و یا سمی بودن آن را تشخیص داد و تنها آزمایشگاه می تواند خوراکی بودن آنها را تأیید کند؛ هیچ آزمایشی هم وجود ندارد که بتوان از خوراکی بودن قارچ اطمینان حاصل کرد.

وی علایم زودرس مسمومیت با قارچ را شامل تهوع و استفراغ، اسهال، شکم درد و تعریق عنوان و اضافه کرد: گاهی علایم مغزی مانند توهم، خواب آلودگی، تشنج و یا بی قراری با این نشانه ها همراه می شود.

رییس اورژانس دانشگاه علوم پزشکی تبریز با بیان اینکه ایـن علایم چهار تا ۲۴ ساعت بعد از خوردن قارچ ظاهر می شود، گفت: نشانه های دیررس شامل مسمومیت کبدی، کلیوی یا آسیب های مغزی است که ممکن است روزها یا هفته ها بعد ظاهر شود.

رحمانی خاطرنشان کرد: پختن، آب پز یا کباب کردن قارچ های وحشی موجود در طبیعت سمی بودن آنها را از بین نمی برد و تنها راه پیشگیری از مسمومیت با قارچ، پرهیز از مصرف قـارچ هـای روییده در طبیعت است، سم قارچ پادزهر ندارد و تنها باید از خوردن قارچ های وحشی موجود در طبیعـت و غیر پرورشی اجتناب کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا