۱۴۴ هزار و ۳۹۶ نفر از جمعیت آذربایجان‌شرقی بیکار هستند

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان‌شرقی گفت: ۱۴۴ هزار و ۳۹۶ نفر از جمعیت حدود ۴ میلیون نفری استان بیکار هستند.

میراحد حسینی، روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به اینکه میانگین نرخ بیکاری استان در سال گذشته ۱۰.۸ درصد بود، افزود: نرخ بیکاری استان در سال ۹۷ نیز برابر ۱۰.۹ درصد بود و بر اساس آخرین سرشماری نفوس و مسکن تعداد یک میلیون و ۲۲۸ هزار و ۷۸۰ نفر از جمعیت استان در سال گذشته را شاغلان تشکیل می دهند.

وی نرخ بیکاری جوانان در استان را ۲۷.۳ درصد اعلام کرد و اظهار داشت: بر اساس نتایج نیروی کار در سال ۱۳۹۷ جمعیت فعال دانش آموخته و یا در حال تحصیل در استان برابر ۲۶۵ هزار و ۹۲۷ نفر بوده که از این تعداد ۶۱ هزار و ۷۹ نفر بیکار و درصد بیکاری برابر ۱۸.۷ درصد است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان‌شرقی گفت: سهم بخش خدمات در اقتصاد استان ۴۰.۸ درصد، بخش صنعت ۳۹.۴ درصد و بخش کشاورزی ۱۹.۷ درصد است.

حسینی، با بیان این‌ که این استان دارای ۳۶ شهرک صنعتی، ۱۷ ناحیه صنعتی و یک شهرک صنعتی سرمایه گذاری خارجی است، ادامه داد: این استان با داشتن ۴۵ هزار کارگاه فعال و کددار تامین اجتماعی و کارخانه‌های مادر شامل پالایشگاه، پتروشیمی و تراکتورسازی، قطب شکلات کشور، مجتمع های صنعتی، کشاورزی و واحدهای فولادی از صنعتی‌ترین استان‌های کشور است.

وی یادآوری کرد: آذربایجان شرقی دارای ۴۸ هزار و ۴۰۰ کارگاه فعال تحت پوشش تامین اجتماعی، ۲۵ هزار و ۷۵۹ واحد فعال صنعتی و ۲۶۸ معادن در حال بهره برداری است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی گفت: هم اکنون تعداد کارگران مشمول قانون کار استان بیش از ۶۸۵ هزار نفر بوده و تعداد بیمه شدگان اصلی و اجباری استان نیز ۶۹۰ هزار و ۵۹ نفر است.

حسینی، با بیان این‌ که در زمان کنونی ۵ هزار تعاونی در استان وجود دارد، افزود: از این تعداد ۴ هزار و ۲۹۲ مورد آن فعال بوده و حدود ۳ میلیون و ۲۲۳ هزار نفر در آن‌ها عضو هستند که بیش از ۷۵ درصد جمعیت استان را شامل می‌شود و برای بیش از ۷۸ هزار و ۷۱۷ نفر نیز به طور مستقیم اشتغال ایجاد کرده است.

وی میزان سرمایه‌گذاری اولیه این تعاونی‌ها را ۱۰ هزار و ۱۴۸ میلیارد ریال اعلام کرد و اظهار داشت: فقط در سال گذشته ۱۳۶ تعاونی با اشتغالزایی ۲ هزار و ۹۰۰ نفر در استان ایجاد شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی گفت: از سال ۹۲ تاکنون بیش از ۳۸ هزار واحد مسکونی برای افراد فاقد مسکن تهیه و تحویل داده شده و هم اکنون نیز ساخت حدود ۱۰ هزار واحد مسکونی نیز در حال اقدام است.

حسینی، با بیان این‌ که در آذربایجان شرقی ۱۲ هزار و ۸۵۴ نفر مقرری بگیر بیمه بیکاری وجود دارد، افزود: تاکنون در استان به ۶۲ واحد مشکل دار با ۱۴ هزار و ۹۹۳ کارگر تسهیلات لازم برای خروج از رکود ارایه شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا