سرمایهگذاری ۷۰۰۰ میلیارد تومانی در طرحهای جادهای آذربایجانشرقی
رییس سازمان مدیریت و برنامهریزی آذربایجانشرقی اعلام کرد: مجموعه سرمایه گذاریهای انجام شده در طرحهای جاده استان حدود هفت هزار میلیارد تومان بوده و نزدیک به ۵۰ درصد آن آورده بخش خصوصی است.
داود بهبودی روز چهارشنبه در یک گفت و گوی خبری در تشریح آخرین وضعیت طرحهای زیربنایی آذربایجانشرقی افزود: نیمی از طرح های آزادراهی کشور در این استان اجرا میشود.
وی اظهار کرد: طرح های آزادراهی در دست اجرای آذربایجان شرقی شامل ۶ قطعه «مراغه-هشترود»، «تبریز- ارومیه»، «رینک دوم تبریز»، «مرند- تبریز- بازرگان»، «خواجه-ورزقان» و آزادراه «تبریز- سهند» است.
وی با بیان اینکه یکی از الزامات توسعه، توجه به پروژههای زیربنایی با اولویت توسعه شبکه راهها، حمل و نقل و ترانزیت است، گفت: در حال حاضر حدود ۶ هزار کیلومتر راه همسنگ در استان وجود دارد که شامل آزادراه، بزرگراه، راه اصلی و راه روستایی است.
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی یادآوری کرد: در فصل کاری ۹۸-۹۷ حدود ۲۴۰ کیلومتر به مجموعه شبکه آزادراهی، بزرگراهی و راه اصلی استان، ۳۷۰ کیلومتر به راههای روستایی و ۱۴۰ کیلومتر به مجموعه راه آهن استان اضافه شد.
وی اضافه کرد: سال گذشته روی محورهای پرترافیک استان و پروژههای نیمه تمام عمرانی تمرکز زیادی داشتیم به طوری که با تکمیل قطعه چهار آزادراه تبریز- ارومیه حدود ۳۴ کیلومتر به راههای استان اضافه و عملیات اجرایی قطعه ششم این آزادراه نیز به طول ۳۲ کیلومتر با حضور وزیر راه و شهرسازی آغاز شد.
وی ادامه داد: در سال ۹۸ همچنین بیش از ۳۰ کیلومتر از جاده تبریز- اهر تکمیل شد و امیدواریم در سال جاری ۱۲ کیلومتر باقی مانده نیز به اتمام برسد و جاده کاملا شکل بزرگراهی به خود گیرد.
بهبودی یادآوری کرد: یکی از مهمترین پروژههای زیربنایی آذربایجان شرقی آزاد راه مرند- تبریز- بازرگان است که محور تبریز – مرند آن در قالب یک پروژه مشارکتی درحال اجرا است و با به بهره برداری آن یکی از حلقههای مفقوده شبکه ترانزیتی کشور تکمیل می شود.
وی به وضعیت حمل و نقل ریلی آذربایجان شرقی نیز اشاره کرد و گفت: سال گذشته بخشی از آرزوی دیرین آذربایجان شرقی تحقق یافت و قطعه میانه به بستان آباد راه آهن میانه – تبریز با حضور رئیس جمهور به بهره برداری رسید و اگر مشکل خاصی پیش نیاید، قطعه تبریز تا بستان آباد نیز که حدود ۴۰ کیلومتر است، امسال به بهره برداری میرسد.
وی ادامه داد: در زمینه حمل و نقل درون شهری، فاز سه قطار شهری تبریز (به طول شش کیلومتر) و خط یک (به طول ۱۷ کیلومتر) از ایستگاه ائل گلی تا لاله به بهره برداری رسیده و مسافرگیری این محور شروع شده است و عملیات احداث خط دوم نیز ادامه دارد.
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربقایجان گفت: امسال برای اولین بار احداث خط سوم متروی تبریز در قانون بودجه درج شد و عملیات اجرائی آن در آینده ای نزدیک آغاز خواهد شد و بدین ترتیب شبکه درون شهری کلانشهر تبریز به یک استاندارد قابل قبول خواهد رسید.