کشت ۳۰ هکتار خاویار گیاهی در آذربایجان‌شرقی

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان‌شرقی از کشت ۳۰ هکتار کینوا که از آن به عنوان خاویار گیاهی یاد می‎شود در مزارع استان خبر داد.

 جلال رحیم زاده روز چهارشنبه در گفتگو با خبرنگاران با بیان این که کینوا به عنوان خاویار گیاهی و با داشتن انواع پروتئین ها، جایگزین مناسب برنج در رژیم غذایی است، اعلام کرد: دو رقم تی تی و کاکا ارقام کشت شده کینوا در این استان می باشند که پیش بینی می شود در مجموع بیش از ۴۵ تن بذر کینوا از این مزارع برداشت شود.

وی تاکید کرد: با ترویج کشت این محصول در سطح استان با توجه به قیمت آن در بازار می توان کشت کینوا را به دو تا سه برابر افزایش داد.

کینوا با نام علمی Chenopodium quinoa willd گیاهی است بومی کوه‌های آند در بولیوی، شیلی و پرو است که به تازگی در ایران کشت شده است .

در واقع کینوا غله‌ی واقعی نیست، بلکه شبه‌غله است. به عبارت دیگر، کینوا اساسا دانه است، اما شبیه غلات آماده و مصرف می‌شود؛ در گذشته، در امپراتوری اینکا (یک امپراتوری از سرخ‌پوستان آمریکای جنوبی)، کینوا محصول خیلی مهمی بود.

هزاران سال است که در آمریکای جنوبی از این غله استفاده می‌شود، اما تنها چند سال است که معروف شده و در همه‌جای دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این محصول گیاهی با داشتن انواع پروتئین های مورد نیاز بدن و عدم وجود گلوتن در ساختمان آن به عنوان جایگزین مناسب برنج در رژیم غذایی مورد توجه قرار گرفته است.

کینوا برای اینکه تنها گیاهی است که می‌تواند پروتئین کامل بدن را تامین کند و تمامی آمینواسیدهای مورد نیاز برای حفظ تعادل سلامتی بدن را فراهم آورد بسیار مشهور است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا