محیط زیست آذربایجان‌شرقی بودجه‌ای برای مهار آتش‌سوزی ندارد

مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست آذربایجان‌شرقی گفت: این اداره کل هیچ بودجه‌ای برای مهار آتش سوزی‌های جنگل‌ها و مراتع ندارد.

حمید قاسمی روز چهارشنبه در اولین جلسه شورای معاونین اداره کل حفاظت محیط ‌زیست استان با اشاره به آغاز فصل گرما و لزوم برنامه‌ریزی و اتخاذ تدابیر و آمادگی‌های لازمه در راستای بروز آتش‌سوزی در سطح مراتع و جنگل‌ها، افزود: محیط‌ زیست آذربایجان شرقی همواره با برگزاری جلسات، پیگیری‌ها، مکاتبات متعدد و همکاری تنگاتنگ با مجموعه‌های متولی سعی حداکثری در مشارکت و کمک‌رسانی در راستای اطفای حریق در سطح جنگل‌ها و مراتع با سایر دستگاه‌ها را دارد.

وی اظهار داشت: با وجود این مسائل و حضور میدانی محیط بانان و نیروهای اداره کل در صحنه‌های مختلف، هیچ‌ گونه اعتباری در سال جدید از سوی سازمان برنامه ‌و بودجه در خصوص اطفای حریق در جنگل‌ها به آذربایجان شرقی اختصاص داده نشده است.

قاسمی با بیان اینکه هدف و دغدغه اصلی محیط زیست  فرهنگ‌سازی و ایجاد ساز و کاریی به ‌منظور به حداقل رساندن خسارات ناشی از آتش‌سوزی‌ به جنگل‌های استان به‌ ویژه منطقه ارسباران است، ادامه داد: ایجاد و تجهیز نیروهای واکنش سریع یگان حفاظت محیط‌ زیست از جمله این اقدامات است.

وی با یادآوری پیچیدگی مسائل محیط‌ زیست و چالش‌ها و بحران‌های این حوزه، اضافه کرد: هدف‌گذاری اداره کل حفاظت محیط‌ زیست آذربایجان شرقی برای کاهش تعداد وقوع و مساحت جنگلی آسیب‌دیده از آتش‌سوزی‌ها در سال جاری و ضرورت انجام هماهنگی‌ها با سایر دستگاه‌ها و نهادها و انجام مانورهای آمادگی برای مقابله با آتش‌سوزی جنگل‌ها به‌ منظور شناسایی نقاط قوت و ضعف در داخل این سازمان و نیروهای حاضر در میدان محیط‌ زیست است.

وی از هماهنگی با تشکل‌های زیست‌محیطی جهت حضور میدانی در مواقع بحران و آتش‌سوزی‌ها خبر داد و گفت: بهره‌گیری از پتانسیل نیروهای مردمی و بومی منطقه و همچنین استفاده از ظرفیت هیات های ورزشی مانند کوهنوردی، موتورسواری و اتومبیلرانی ویژه شرایط سخت و کوهستانی حزو اولویت ها است.

قاسمی بر لزوم حضور فعال و به‌ موقع رسانه‌ها به‌ منظور انعکاس دقیق و درست اخبار در مواقع رخداد آتش‌سوزی و برنامه‌ریزی و تولید محتواهای مناسب آموزشی در بحث پیشگیری و فرهنگ‌سازی پیش از وقوع حوادث به ‌ویژه از سوی رسانه‌های پرمخاطب تاکید کرد.

آذربایجان شرقی ۱۸۰ هزار هکتار جنگل دارد که جنگل های ارسباران با ۱۶۴ هزار هکتار بخش اصلی آن را تشکیل می دهد.

همه ساله با شروع فصل گرما، آتش سوزی هایی در جنگل ها و مراتع استان رخ می دهد که سبب خسارات مالی و زیست محیطی فراوانی می شود.

سال گذشته جنگل های ارسباران دچار آتش سوزی وسیعی شد که بیش از یک هفته ادامه داشت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا