مرمت بازار تبریز هر ۱۰ تا ۲۰ سال یکبار ضروری است

یک تبریز پژوه و کارشناس مسائل تاریخی تاکید کرد: بازسازی کل بازار بزرگ تبریز هر ۱۰ الی ۲۰ سال با مشارکت بازاریان به صورت گروهی ضروری است.

کریم میمنت نژاد در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به مرمت بازار بزرگ تبریز در طول سال‌های مختلف، اظهار کرد: این مجموعه یک بار پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران مرمت شده است که میراث فرهنگی در این مرمت فقط نقش هماهنگ کننده را داشت.

وی افزود: معماران و بنایان بزرگ تبریز جمع شدند و بازار تبریز با مشارکت مردم تبریز و بازاریان مرمت شد و حتی این مرمت به قدری با عظمت بود که جایزه آقا خان را کسب کرد.

وی با تاکید بر ضرورت استفاده از کارشناسان تاریخ در مرمت بناهای تاریخی، گفت: مرمت گران با شرکت‌های پیمانکاری همکاری مستقیم دارند و میراث فرهنگی صرفا با به مناقصه گذاشتن پروژه‌ها همکاری شرکت‌های مرمت‌گر را جلب می‌کند.

میمنت نژاد خاطرنشان کرد: شرکت‌های مرمت‌گر متشکل از تمامی کارشناسان در تبریز یا نیست و یا تعدادش بسیار کم است.

وی تاکید کرد: پیشنهاد می‌کنم در تیم‌های مرمت صرفا به حوزه معماری توجه نکرده و از کارشناسان تاریخ نیز کمک بگیرند.

وی خاطرنشان کرد: عدم استفاده از کارشناسان تاریخ در مرمت تیمچه مظفریه که قبل از انقلاب اتفاق افتاده است، منجر به حذف بالکن طبقه دوم این تیمچه شد.

این تبریز پژوه ادامه داد: تیمچه مظفریه برای اجرای آیین‌های عزاداری درست شده است و طبقه دوم آن برای تماشای عزاداری استفاده می‌شد.

وی اضافه کرد: طی این مرمت بالکن‌ها همگی حذف شده و راهرو تیمچه عقب‌تر کشیده شد و امروزه با وجود اجرا شدن آیین‌های عزاداری امکان استفاده تماشاگران از طبقه دوم وجود ندارد و شاید معمار از تاریخ واقعه آیین‌های عزاداری مطلع نبوده است.

وی تاکید کرد: مرمت به معنای بازگرداندن بنا به اصل کالبدی و اصل کارکردی یک بنا است.

میمنت نژاد در ادامه با اشاره به سالروز وقوع آتش سوزی در بازار “ایکی قاپلی” تبریز و روند مرمت آن گفت: مرمت “ایکی قاپلی” در طول یک سال گذشته پیشرفت خوبی داشته است و تقریبا ۹۰ درصد بازار و حیات این بخش حتی بهتر از قبل نیز مرمت شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا