اعلام جرم علیه مالک حمام تاریخی میرزا نقی تبریز

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌شرقی از اعلام جرم علیه مالک حمام تاریخی «میرزا نقی» تبریز در پی تخریب بخشی از دیوار و گنبد آن خبر داد.

احمد حمزه‌زاده، روز یکشنبه در بازدید از حمام تاریخی «میرزا نقی» تبریز گفت: دیروز پس از اطلاع از تخریب بخشی از این اثر با استفاده ماشین‌آلات سنگین، با حضور عوامل یگان حفاظت اداره کل مالک احضار و پس از صورت جلسه و تذکر به نامبرده و استقرار عوامل یگان حفاظت، عملیات مذکور متوقف شد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه طبق قانون هر گونه عملیات عمرانی و اجرایی در بناهای تاریخی و محدوده آن‌ها توسط اشخاص حقیقی و حقوقی نیازمند اخذ مجوز از اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است و این اقدام توسط مالک، بدون استعلام از معاونت میراث‌فرهنگی و موافقت اداره‌کل انجام شده است، طی اقدامات قانونی از طریق مراجع قضایی بر علیه مالک اعلام جرم شده است.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی، با اشاره به اینکه اثر واجد ارزش تاریخی است گفت: مالک می‌بایست پیش از هرگونه اقدام، علاوه بر استعلامات لازم از اداره کل نسبت به اعلام برنامه خود اعم از مرمت، استحکام‌وبخشی، مقاوم‌سازی یا رفع‌ خطر، اقدامات لازم را به‌عمل می‌آورد.

وی گفت: با توقف عملیات و پیگیری قضایی تلاش خواهیم کرد تا قسمت‌های تخریب شده، توسط مالک مرمت و احیا شود.

حمزه زاده در پایان ضمن قدردانی  از دوستداران میراث فرهنگی استان، تشکل‌های مردم‌ نهاد و اصحاب رسانه در صیانت از آثار تاریخی و حمایت از اهداف حفاظتی این اداره کل، گفت: بدیهی است پس از مرمت کامل اثر توسط مسببین تخریب اثر تاریخی، اداره‌ کل میراث‌فرهنگی استان آمادگی دارد تا برای ایجاد کاربری مرتبط با حوزه میراث فرهنگی و گردشگری اعم از موزه خصوصی، رستوران سنتی و سایر کاربری‌های گردشگری و فرهنگی مشارکت لازم را انجام داده و مجوزهای لازم را صادر کند.

حمام تاریخی «میرزا نقی» در محله قدیمی «عباسی» و در نزدیکی محلی موسوم به «طاق یانی» واقع شده و از آثار مربوط به دوره قاجار است.

آن گونه که از گفته معمرین محل برمی آید، میرزا نقی از ثروتمندان باغمیشه و محله تاریخی بیلانکی بوده و حمام او بعد از مرگش چند بار دست به دست شده است.

مالک فعلی حمام تاریخی «میرزا نقی»، بدون اطلاع اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اقدام به تخریب بخشی از دیوار ان کرده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا