توقف ساخت و ساز در اطراف برج مدور و گنبد کبود مراغه به مدت ۴ سال

رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شهرستان مراغه گفت: ساخت و ساز در اطراف برج‌ مدور و گنبد کبود مراغه به مدت چهار سال متوقف شده است.

یعقوب طالبی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این‌که این پروژه عقبه‌ای در گذشته دارد، اظهار کرد: مطالعاتی توسط کارشناسان میراث فرهنگی و بررسی‌هایی با حضور مدیران وزارت در سطوح مختلف در خصوص این پروژه انجام شد.

وی با تاکید بر این‌که پس از روزها بررسی کارشناسانه در این خصوص، عرصه و حریم گنبدهای کبود و برج مدور بازنگری و نقشه‌های جدید هفته گذشته ابلاغ شد، افزود: هر ساخت و سازی در اطراف این برج‌ها باید تابع بخشنامه نقشه جدید باشد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان مراغه در خاتمه گفت: نقشه‌های جدید کاملا در راستای حفظ منافع ملی و حفظ رسالت گنبد کبود و برج مدور است.

بر اساس این گزارش، برج یا گنبد مدور مراغه از بناهای تاریخی مشهور آذربایجان در دوره سلجوقیان و در فاصله ۱۰ متری شمال گنبد کبود این شهرستان در مرکز این شهر بنا شده است.

این گنبد تاریخی بنا و یادمانی ناشناخته بوده که بر اساس کتیبه موجود در سردر آن در سال ۵۶۳ هجری بنا شده است.

گنبد کبود مراغه بنایی با قدمت چند صد ساله، یکی از زیباترین بناها و گنبدهای بنا شده در منطقه بوده که در اواخر سلجوقی در مرکز شهر تاریخی مراغه و در کنار برج مدور بنا شده است.

این گنبد تاریخی را برخی‌ها به دوران ایلخانی منتسب داده و محل دفن مادر هلاکو خان ایلخان مغول در زمان پایتخت بودن این شهر را عنوان می‌کنند.

شهر مراغه از شهرستان‌های جنوبی آذربایجان شرقی با دارا بودن حدود ۲۰۰ اثر ثبتی و تعداد آثار غیر ثبتی از لحاظ تاریخی در زمره شهرستان‌های تاریخی کشور بوده و در گذشته به عنوان پایتخت دوره ایلخانی از شکوفایی خاصی برخوردار بوده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا