توسعه تجارت خارجی آذربایجان‌شرقی مستلزم تشکیل شرکت‌های صادراتی است

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه تشکیل شرکت‌های توسعه صادرات لازمه توسعه تجارت خارجی است، گفت: برای برون رفت از صادرات سنتی تشکیل شرکت‌هایی با ماهیت توسعه صادرات لازم و ضروری است.

حبیب امین زاده در جمع مسوولان میزهای صادراتی استانی و نمایندگان اتاق بازرگانی تبریز اظهار کرد: در سال جهش تولید توجه بیشتر به تولید کالاهای صادرات محور و توسعه بازارهای خارجی از سوی فعالان بخش خصوصی مورد تاکید قرار دارد.

وی ادامه داد: طبق محورهای تدوین شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، مدیریت واردات و توسعه صادرات با رویکرد توجه به کشورهای همسایه در سال جهش تولید در حال پی گیری است و مسوولان میزهای صادراتی استان نیز می توانند بر این اساس برنامه های خود را بر اساس شرایط روز تدوین کنند.

امین زاده تبادل اطلاعات تجاری کشور و منطقه با شرکای تجاری خارجی را از جمله مسوولیت های مسوولان میزهای صادراتی عنوان و اضافه کرد: اتاق بازرگانی در صدر امور، باید مجری برنامه های توسعه تجارت خارجی استان باشد.

وی همچنین از صادرات اتفاقی و خلق الساعه به عنوان چالش های توسعه تجارت خارجی یاد کرد و گفت: با وجود شرکت های مدیریت صادرات می توان شاهد توسعه بازارهای صادراتی در کنار تبادل اطلاعات به روز در فضای تجاری بود.

دبیر کارگروه توسعه صادرات غیر نفتی آذربایجان شرقی از مسوولان میزهای تجاری و صادراتی خواست با همراهی و همکاری با اتاق بازرگانی تبریز، ظرف مدت یک هفته برنامه کمی و عملیاتی خود برای رسیدن به رقم چهار میلیارد دلار صادرات کالاهای غیر نفتی از استان تا پایان سال ۱۳۹۹ را تدوین و ارائه کنند.

به گزارش ایرنا، در این نشست مشترک که با هدف تبیین راهکارهای توسعه صادرات کالاهای غیرنفتی با رویکرد جهش تولید؛ تکالیف و توسعه تجارت برگزار شد، مسوولان میزهای تجاری چین، آذربایجان، روسیه، سوریه، عراق و ارمنستان به بیان چالش های پیش روی صادرات کالاهای غیر نفتی آذربایجان شرقی نظیر بهره مندی از تجارب کشورهای موفق، توجه ویژه به ظرفیت های موجود استان در حوزه محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی و کاهش ریسک سرمایه گذاری پرداختند.

اتخاذ سیاست های مدون کشوری و منطقه ای، توسعه تجارت های اسنادی، توجه به حمل و نقل کالا به ویژه حمل و نقل ریلی، ایجاد پایگاه های صادراتی در کشورهای هدف، توسعه امکانات زیرساختی در مرزها و تقویت رایزنان بازرگانی، توجه به کالاهای سلامت محور و تولید اطلاعات به هنگام از سوی مسوولان میزهای صادراتی از دیگر مسایل مطرح شده در این نشست بود.

آذذربایجان شرقی در حوزه صادرات غیرنفتی از جمله استان های مطرح کشور است، به طوری که سال گذشته افزون بر سه میلیارد تومان کالا از این استان به خارج صادر شد.

آذربایجان شرقی که روزگاری دروازه اصلی صادرات و واردات ایران محسوب می شد، با گشوده شدن راه دریایی خلیج فارس در بعد از جنگ جهانی دوم از این جایگاه فاصله گرفت و این وضعیت با فروپاشی شوروی سابق در سال ۱۳۷۰ شمسی و متوقف شدن حمل و نقل ریلی در این استان مرزی بدتر شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا