غبار محلی آذربایجان‌شرقی را فرا می‌گیرد

رییس گروه پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: با نفوذ سامانه بارشی جدید، آسمان استان از روز دوشنبه تا پایان هفته همراه با غبار محلی و رگبار باران می‌شود.

محمد امیدفر، روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: بررسی نقشه‌های هواشناسی نشان دهنده آسمانی صاف تا کمی ابری در روزهای شنبه و یکشنبه در استان بوده که از بعد از ظهر با افزایش موقت ابر و در برخی نواحی با غبار محلی همراه است.

وی اظهار داشت: از بعد از ظهر روز دوشنبه بر میزان ابرها افزوده شده و در برخی نواحی به ویژه شمالی و شرقی استان احتمال رگبار باران، غرش آذرخش و گرد و خاک وجود دارد و این وضعیت تا روز پنجشنبه ادامه خواهد داشت.

رییس گروه پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: روز جمعه آسمان استان صاف تا کمی ابری بوده و از بعد از ظهر این روز شاهد افزایش موقت ابر و در برخی نواحی غبار محلی خواهیم شد.

امیدفر، با اشاره به تداوم روند افزایشی دما تا اواخر هفته در استان، ادامه داد: در ۲۴ ساعت گذشته دمای تبریز در گرمترین زمان ۲۴ درجه بالای صفر و در خنک ترین زمان ۱۰ درجه بالای صفر بود و دمای فعلی تبریز ( ساعت ۱۵ و ۱۵ دقیقه) نیز ۲۵ درجه بالای  صفر است.

وی یادآوری کرد: هم اکنون جلفا با دمای ۳۰ درجه و بندر شرفخانه با ۶ درجه سانتی گراد بالای صفر به ترتیب گرم‌ترین و خنک ترین شهرهای استان هستند.

آذربایجان شرقی منطقه ای سردسیر و کوهستانی است و از لحاظ تقسیم بندی های اقلیمی جزو مناطق نیمه خشک به حساب می آید.

آب و هوای این استان به طور کلی سرد و خشک است ولی به علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم های متفاوتی برخوردار است.

این استان همواره تحت تأثیر باد های سرد شمالی و سیبری و بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس همچنین بادهای محلی متاثر از کوهستان های سبلان در شرق، سهند در غرب و جنوب غربی، رشته کوه های قره داغ در شمال، رشته کوه های تخت سلیمان و اربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال شرق استان قرار دارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا