مبارزه با قاچاق با اشتغال و تولید ارتباط مستقیم دارد

سخنگوی دولت گفت: ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با برنامه‌های توسعه کشور، حفظ اشتغال و فقرزدایی و تولید ارتباط مستقیم دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، علی ربیعی عصر روز شنبه در نشست هم‌اندیشی و هم‌افزایی مدیران و رییسان روابط عمومی‌ها در ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با تبریک «روز جهانی ارتباطات» به جامعه ارتباطی و اطلاع‌رسانی کشور، گفت: امیدوارم به برکت شب‌های قدر و تلاش‌های اعضای این جامعه تا امروز و تداوم آن در آینده، بتوانیم جامعه‌ای فعال‌تر و پویاتر در مقابله با همه مشکلات، به ویژه در مسیر مبارزه با کرونا و مقاومت برابر تحریم داشته باشیم تا به بهبود زندگی مردم کمک کند.

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهوری افزود: در اصلاح قانون قاچاق کالا و ارز فعال بودم و مخالف تشکیل این گونه ستادها در ساختار دولت هستم؛ اما یک نظر قوی‌تر وجود دارد که با توجه به ساختار اقتصادی و جغرافیایی و مرزهای کشور نیازمند به ستاد هستیم قطعاً لایه‌هایی در این ستاد است که دیده نمی‌شود.

ربیعی با اشاره به ارتباط فعالیت ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با برنامه‌های توسعه کشور تصریح کرد: فعالیت این ستاد با حفظ اشتغال و فقرزدایی و تولید در کشور نیز ارتباط مستقیم دارد.

وی به دو بخش قاچاق ورودی و خروجی کالا از کشور اشاره کرد و گفت: بیشترین قاچاق ورودی به کشور در بخش کفش و پوشاک، لوزام آرایش و لوزام خانگی و قطعات خودرو است.

ربیعی در بخش دیگری از سخنانش گفت: وقتی درباره اقدامات جامعه اطلاعاتی و ارتباطی در دوران کرونا سخن می‌گوئیم، نمی‌توانیم نسبت جامعه اطلاعاتی و ارتباطی با کرونا را مورد بحث قرار ندهیم. ما نیاز به یک پویش نظری در ارتباط با وظایف جامعه اطلاعاتی و ارتباطی با کرونا داریم.

سخنگوی دولت اضافه کرد: همه ما در دهه‌های اخیر واقف هستیم که جهان ارتباطات مسائل مختلفی داشته است و امروز پرسش‌های زیادی درباره آثار جدید و تحولات آینده فرآیندهای ارتباطی در پیش روی ماست. شاید اگر یک روز درباره جهانی شدن و جهانی سازی نزاع بود، هر چه بود آثار آن آثار واقعی بود.

وی ادامه داد: ما امروز با بیماری‌های جهانی شده رو به رو هستیم بیماری‌هایی که قطعاً بر فرآیندهای ارتباطات، زمینی، هوایی و دریایی و ارتباطات انسانی استوار شد و ارتباطات دیجیتال هم به سرعت آثار و اپیدمی روانی خود را به جای داشته است به طوری که یک درگیری فیزیکی داشتیم یک درگیری روانی انسان‌ها. به هر حال موج فناوری‌های ارتباطی در بیماری‌های جهانی تأثیر زیادی داشته است و ما امروز با آن مواجه هستیم.

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهوری با بیان اینکه در سال ۱۳۹۹ با توجه به شیوع ویروس کرونا باید در مورد نقش ارتباطات بیشتر بحث کنیم، گفت: دوران کرونا ما را به فهم جدیدتر و تأمل عمیق‌تر واداشته است. ما در بعد ارتباطات با نوعی شوک مواجه شدیم که با هیچ هراس رسانه‌ای و زیستی با قبل خودش قابل مقایسه نیست.

وی ادامه داد: به نظر من بار روانی اشباع بیش از حد نوعی از اخبار و اطلاعات از آثار اقتصادی کرونا امروز ویران‌گر عمل می‌کند در بخشی جاها ویرانگرتر هم عمل کرده است.

ربیعی با اشاره به اینکه جامعه ما امروز با سردرگمی و فشارهای روانی بسیاری روبرو هست، گفت: همه ما در اخبار می‌بینیم که مردم آمریکا، بریتانیایی‌ها و آلمانی‌ها در اعتراض به آنچه که قرنطینه بود، بیرون ریختند. ما این اخبار را بسیار سرسری نگاه کردیم. من فکر می‌کنم این یک اعتراض به شرایط روحی و روانی کرونا است و نشان می‌دهد که تعادل‌های اجتماعی – روانی به هم ریخته است.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: بیرون ریختن مردم با اسلحه در آمریکا آن هم در جامعه‌ای که معنابخش‌های زندگی هم کمتر هست، نوعی اعتراض به آثار روانی پدیده کرونا است. ما حق نداریم صرف این اخبار را مطالعه کنیم و به نظرم نیاز به یک مطالعه عمیق‌تر داریم.

وی گفت: امروز هر کدام از ما به جامعه نگاه کنیم نوعی احساس بی‌اتکائی ممکن است اپیدمی شود. نیاز به حمایت اجتماعی و حمایت از هم را احساس می‌کنیم و این نیازها در حال رشد است.

ربیعی اضافه کرد: من قبلاً درباره حفاظت از جان توأمان در برابر تهدید سلامت و تهدید معیشت هم نوشتم و هم گفتم. امروز در روز جهانی ارتباطات از ضرورت حفاظت از تعادل‌های روانی و اجتماعی صحبت کنم و معتقد هستم مفهوم امنیت انسانی باید بازتعریف شود.

وی تصریح کرد: حفاظت از جان و روان در مقابل تهدید سلامت و تهدید معیشت امروز یک مسئله جدی است

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا