جوانان تبریزی نمای نورگذر هوشمند اختراع کردند

سه جوان خلاق تبریزی، نمای نورگذر هوشمند با کلکتور تابشی اخترع کردند که تشعشعات پایان‌ناپذیر خورشید را جذب و طی فرآیندی انرژی سرمایشی و گرمایشی لازم را تامین می‌کند.

یکی از مخترعان این طرح روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، اظهار داشت: این اختراع ۲۳ اردیبهشت ماه جاری در سازمان جهانی مالکیت معنوی در ۱۴۸ کشور جهان به ثبت رسیده و علاوه بر بنده، سلمان غضنفری و موسی جباری نیز که جزو نخبگان علمی کشور هستند، در طراحی و ساخت این اختراع مشارکت داشتند.

سیروس پالدی با بیان اینکه این اخترع در ساختمان های مختلف و محوطه های باز و بسته قابل استفاده است، گفت: در این طرح ابتکاری، تشعشعات ابتدا بر روی جداره نورگذر اولیه که به صورت یک لایه و یا چندلایه برخورد و از آن عبور کرده و به صفحه کلکتور می رسد، سپس کلکتور این گرما را جذب کرده و به مایع سیال خود منتقل می کند که منجر به افزایش دمای مایع سیال داخل کلکتور می رسد و مایع داخل کلکتور در تمامی قسمت های نمای ساختمان حرکت کرده و به مخزن ذخیره منتقل می شود.

وی ادامه داد: مخزن با کمک پمپ سرکولاسیون ضمن تنظیم دمای مایع در زیر ۵۰ درجه سانتیگراد، با کمک مبدل حرارتی اقدام به انتقال انرژی این گرما به بخش مصرفی از جمله داخل ساختمان و هر فضای مورد نظر داخلی و خارجی می کند.

پالدی، استفاده بهینه از فضای موجود در نمای ساختمان ها، استفاده بهینه از انرژی های تجدیدپذیر و خورشیدی، کاهش آلودگی های حاصل از سوخت های فسیلی، طول عمر بالای نمای ساختمان ها، زیباتر شدن جلوه های ظاهری ساختمان ها، کاهش وزن نمای ساختمان ها و هزینه های تامین، نصب و نگهداری آنها و  کاهش هزینه های تامین انرژی و خودکفایی ساختمان ها از هزینه برای تامین انرژی های سرمایشی و گرمایشی را از مزایای این اخترع بیان کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا