۴۳ بیمارستان آذربایجان‌شرقی برای عبور از اوج کرونا مجهز شدند

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز اعلام کرد: برای عبور از اوج (پیک) کرونا در فروردین ماه امسال همه ۴۳ بیمارستان استان را مجهز کردیم.

روزبه رجایی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان این مطلب اظهار کرد: به دنبال افزایش موارد مثبت بیماری و پیش بینی اینکه احتمالا ظرفیت بیمارستان سینای تبریز پاسخگوی همه مراجعان نباشد، تصمیم گرفتیم تا در بیمارستان‌ امام رضا (ع) نیز اعلام آمادگی کنیم، زیرا این مرکز آموزشی درمانی، تجهیزات، ظرفیت نیروی انسانی و فضای فیزیکی بیشتری دارد.

وی اظهار کرد: به دنبال بستری موارد مثبت بیماری در بیمارستان امام رضای تبریز، همه بخش‌های این بیمارستان در طبقه چهارم تجمیع شده و سایر بخش‌ها برای بستری مبتلایان به تخلیه شد.

وی اضافه کرد: کم بودن تعداد موارد بستری سایر بیماری‌ها و اعمال جراحی با توجه به قرار گرفتن در آستانه عید نوروز نیز باعث شد تا عملیات آماده سازی بیمارستان امام رضا سریع‌تر  انجام شود، ضمن اینکهآماده سازی‌ها ابتدا از بخش عفونی و آی‌سی‌یو شروع شد.

رجایی گفت: همزمان با این اقدامات، چندین اکیپ به همه بیمارستان‌های استان اعزام و اورژانس تمامی بیمارستان‌ها به دو بخش ایزوله تنفسی یا زون خاکستری و اورژانس عادی تقسیم شد.

وی افزود: در تمامی بیمارستان‌ها از کلیبر گرفته تا تبریز، بخشی را به کرونا اختصاص دادیم که این اقدام، هم استانی‌ها را از مراجعه به تبریز و دیگر شهرها بی‌نیاز کرد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز اضافه کرد: پس از رصد تعداد مبتلایان به کرونا در استان، تعداد تخت‌ها را افزایش دادیم، حتی بخش مجزای مختص کرونا را در برخی بیمارستان‌های تک تخصصی مانند بیمارستان زنان، قلب و ارتوپدی نیز ایجاد کردیم تا مشکلی برای تداوم روند درمان بیمارانی که هم مبتلا به کرونا هستند و هم بیماری دیگری دارند، پیش نیاید.

وی، ممنوع کردن ملاقات بیماران در بیمارستان‌ها را از اقداماتی عنوان کرد که در روزهای اول شیوع کرونا در کشور به منظور پیشگیری از شیوع این بیماری در آذرباایجان شرقی انجام شد.

وی، راه اندازی کلینیک تخصصی کرونا را از دیگر اقدامات انجام شده خواند و گفت: سه مورد از آن‌ها در نیمه دوم اسفند ماه در بیمارستان اسدآبادی، سینا و امام خمینی (ره) تبریز ایجاد شد و متخصصان عفونی و داخلی از ساعت هشت صبح تا هشت شب در آنجا مستقر شدند.

وی افزود: به دلیل ناشناخته بودن علایم بیماری و شیوع کم در ابتدا مراجعه به این کلینیک‌ها کم بود که رفته‌رفته با افزایش موارد اطلاع و مشخص شدن علایم، تعداد مراجعان نیز بیشتر شد.

رجایی اظهار کرد: انجام آزمایشات کرونا در آزمایشگاه مرکزی استان و افزایش نمونه‌گیری‌ها به ۶۰۰ مورد در روز نیز از دیگر اقداماتی بود که در اسفند ماه اتفاق افتاد و به تدریج آزمایشگاه‌ها توسعه پیدا کرده و آزمایشگاه PCR بیمارستان امام رضا (ع) و مرکز بهداشت استان نیز راه اندازی شد.

وی اضافه کرد: اکنون تعداد نمونه گیری‌ها به یکهزار مورد در روز افزایش یافته است که نزدیک به ۵۰ درصد آنها در آزمایشگاه های استان انجام می‌شود.

وی با اشاره به ایجاد نقاهتگاه برای تکمیل مراقبت‌های بهداشتی بیماران بهبود یافته از کرونا با همکاری ارتش، سپاه و دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: با وجود ایجاد دو نقاهتگاه در تبریز استقبال زیادی از این نقاهت‌گاه‌ها نشد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: اقامتگاه مرکز مدیریت کشوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز در اختیار پرستاران و کادر بیمارستان‌ها قرار گرفت تا در صورت ناقل بودن، دوره ۱۴ روزه را در مهمانخانه این مرکز سپری کنند و سپس نزد خانواده‌هایشان و یا به محل بازگردند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا