۷۷ درصد اصناف شیوه‌نامه‌ها را رعایت کرده‌اند/ رستوران‌ها ۵۰ درصد ظرفیت خود مشتری قبول کنند

حریرچی گفت: ۷۷ درصد اصناف شیوه‌نامه‌ها را رعایت کرده‌اند و علت افزایش مبتلایان در برخی استان‌ها، رعایت نکردن شیوه‌نامه‌هاست.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امشب ۵ خرداد با حضور در برنامه تیتر امشب شبکه خبر به بررسی آغاز فعالیت اصناف پرخطر و علل افزایش آمار ابتلا به کرونا پرداخت.

معاون کل وزارت بهداشت با اشاره به اینکه حدود ۷۷ درصد از اصناف شیوه‌نامه‌های بهداشتی را رعایت کرده‌اند، گفت: علت افزایش تعداد بیماران مبتلا به کرونا در برخی از استان‌ها، رعایت نکردن شیوه‌نامه‌های بهداشتی است.

مهدکودک‌ها و برخی اماکن ورزشی اجازه بازگشایی ندارند

حریرچی با بیان اینکه برخی از اصناف مانند تالارها به دلیل تجمعات بالای مردمی، محیط‌های خطرناکی هستند، خاطرنشان کرد: چون مهدکودک‌ها و برخی از اماکن ورزشی، جزء محیط‌‌های خطرناک محسوب می‌شوند، اجازه بازگشایی به آن‌ها را نمی‌دهیم.

او با اشاره به اینکه متاسفانه کسانی که به رعایت پروتکل‌های بهداشتی نمی‌پردازند باعث می‌شوند خشک و ‌تر با هم بسوزند و میزان مبتلایان افزایش پیدا کند، افزود: مردم بهترین ناظران هستند و می‌توانند موارد عدم‌رعایت پروتکل‌ها را از طریق اسکن بارکد صنف موردنظرشان یا تماس با سامانه ۱۹۰ گزارش دهند.

رستوران‌ها باید ۲۵ تا ۵۰ درصد ظرفیت خود مشتری قبول کنند

معاون کل وزیر بهداشت با اشاره به اینکه تهران می‌تواند منشا انتقال ویروس به نقطه اتصال باشد، افزود: پروتکل ما در خصوص بازگشایی رستوران‌ها به این صورت است که رستوران‌ها ۲۵ تا ۵۰ درصد ظرفیت خود را مشتری قبول کنند و لذا ارائه غذا باید به صورت پرسی باشد و بازرسان ما موارد تخلف را گزارش می‌دهند.

حریرچی با اشاره به اجرای طرح ترافیک گفت: فعلاً دغدغه اصلی ما بحث تماس افراد است؛ لذا بحث آلودگی هوا در دو سه ماه گذشته موضوع مهمی نبوده است.

او خاطرنشان کرد: اجرای طرح ترافیک سبب تراکم در حمل و نقل عمومی و مترو می‌شود لذا این مسئله خطرناک است؛ فعلاً در شرایط بحران؛ اولویت اصلی ما بیماری کووید ۱۹ است.

معاون کل وزیر بهداشت با اشاره به اینکه از ۱۱ فروردین به اوج بیماری کرونا رسیدیم، تصریح کرد: در ۱۴ اردیبهشت بیماری به اقل خود رسید، به طوری که با اقدامات مناسب انجام شده روند کاهش قابل توجهی را شاهد هستیم.

او با اشاره به اینکه موارد مثبتی که مورد درمان سرپایی گرفنه‌اند افزایش یافته است ادامه داد: ارجاع به بیمارستان‌ها تا هفته دوم فروردین افزایش یافته بود، به طوری که شاهد افزایش موارد بستری هم بودیم.

میزان موارد بستری و مرگ‌ومیر ۷۵ تا ۸۰ درصد نسبت به زمان اوج کاهش یافته است

حریرچی با اشاره به اینکه میزان موارد بستری در بیمارستان‌ها و میزان مرگ‌ومیر ۷۵ تا ۸۰ درصد نسبت به زمان اوج کاهش یافته است، بیان کرد: عدد R بستری در هفته اول اسفند دو و نیم بود، اما الان به زیر یک و در اکثر استان‌ها به هشت دهم کاهش یافته است.

او با اشاره به اینکه توافق کرده‌ایم تا در استان خوزستان ۳۵۰۰ تست انجام شود گفت: توانایی ما بالا رفته است، وقتی در مرحله اول بیماری را کشف می‌کنیم مراقبت لازم را تدارک می‌بینیم و فرد مورد نظر را ایزوله می‌کنیم و لذا خود فرد، خانواده و محیط کار او باید اطلاع از بیماری داشته باشند.

معاون کل وزیر بهداشت با اشاره به اینکه کسی که مبتلا به بیماری کووید ۱۹ شده است باید بداند که این بیماری کسر شأن نیست، گفت: این بیماری از طریق سرفه و عطسه در سطح جامعه به دیگران منتقل می‌شود لذا نباید فردی که به بیماری کووی ۱۹ دچار شده است خجالت بکشد. ۸۵ درصد مردم بدون هیچ اقدامی خوب می‌شوند، پس کسی که به بیماری مبتلا شده است نباید کسر شأن داشته باشد.

حریرچی با اشاره به اینکه ایران دیروز از ۱۰ کشور تعداد مبتلایان به کووید ۱۹ خارج شد و هند جای ایران را گرفت، گفت: ایران هفدهمین کشور جهان از نظر جمعیت است لذا تعداد ابتدا را باید نسبت به میلیون نفر سنجید.

۸۷/۵ درصد موارد فوت شده بیماری زمینه‌ای داشتند

حریرچی با اشاره به اینکه رتبه ایران در میزان مرگ به ازای یک میلیون جمعیت در دنیا بیست و پنجم است، گفت: ۲۵ درصد فوت شدگان سه بیماری زمینه‌ای داشتند، کشندگی بیماری کووید ۱۹ در ایران ۵،۷ درصد است. همچنین ۱۲ و ۴ دهم درصد فوت شدگان بدون بیماری زمینه‌ای بوده‌اند لذا ۸۷/۵ درصد موارد فوت شده بیماری زمینه‌ای داشتند.

او با اشاره به اینکه ۲۲ درصد فوت شدگان ناشی از بیماری کرونا بیماری قلبی عروقی داشتند گفت: حدود ۳۳ درصد از فوت شدگان بیش از ۳ بیماری زمینه‌ای داشتند، همچنین ۷۳ درصد کسانی که فوت شدند ۶۰ سال به بالا و ۲۶ درصد نیز ۲۰ تا ۶۰ سال و یک درصد زیر ۷ سال بودند.

حریرچی با اشاره به اینکه ۷۰ درصد موارد مرگ‌ومیر در افراد بالای ۶۰ سال است، خاطرنشان کرد: باید از افراد کهنسال مراقبت کرد لذا در ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام شد کسانی که بیماری زمینه‌ای دارند در جامعه کمتر حضور پیدا کنند.

او با اشاره به اینکه ۹۶ درصد سالمندان ایرانی به توصیه ماندن در خانه عمل کردند، گفت: ۳۶ درصد سالمندان فقط برای امور ضروری از خانه خارج شدند و ۸۲ درصد به رعایت کلیه مقررات فاصله‌گذاری فیزیکی پرداختند. روند نزولی مرگ و میر و بستری را در کل کشور شاهد هستیم و در خرداد و تابستان نیز این موضوع حفظ خواهد شد.

معاون کل وزیر بهداشت با اشاره به اینکه مردم باید به رعایت پروتکل‌های بهداشتی بپردازند تا بتوانیم بیماری را شکست دهیم، ادامه داد: توصیه می‌کنیم تا مردم در اماکن عمومی از ماسک استفاده کنند و به شستشوی مکرر دستان خود با آب و صابون و در نهایت با الکل بپردازند.

نوده‌فراهانی، نایب رئیس اتاق اصناف در ادامه برنامه افزود: آمار بالای رعایت نکردن دستورالعمل‌ها در تهران بیشتر به روز‌های اولیه شیوع بیماری مربوط می‌شود.

او با اشاره به اینکه مردم روزبه‌روز بیشتر به رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌پردازند ادامه داد: آمادگی داریم پروتکل‌های ستاد ملی مقابله با کرونا را انجام دهیم و همکاران من در کنار متخصصین وزارت بهداشت همکاری و همراهی لازم را خواهند داشت تا پروتکل‌های ابلاغ شده را رعایت کنیم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا