فاز مایع تصفیه‌خانه فاضلاب تبریز ۶۲ درصد پیشرفت دارد

مدیرعامل آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی گفت: فاز مایع تصفیه‌خانه فاضلاب تبریز به ۶۲ درصد پیشرفت فیزیکی رسیده است و تا پایان امسال به بهره‌برداری می رسد.

علیرضا ایمانلو، روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: از فاز مایع تصفیه خانه نیز ۸۹ درصد بخش ساختمانی اجرا شده و تا ۳ یا چهار ماه آینده به بهره برداری می رسد و تلاش می شود با تامین اعتبار مورد نیاز تجهیزات لازم خریداری و نصب شود.

وی اعتبار اجرای فاز مایع این تصفیه خانه را حدود ۲ میلیارد تومان اعلام کرد و اظهار داشت: این مبلغ از محل اعتبارات تخصیص یافته بری احیای دریاچه ارومیه، درآمدهای عمومی و منابع داخلی شرکت تامین می شود.

مدیرعامل آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه کلانشهر تبریز از جمله شهرهایی است که بیش از ۸۵ درصد شکبه فاضلاب آن اجرا شده است، گفت:

تصفیه خانه فاضلاب تبریز به عنوان تصفیه خانه دوم این شهر محسوب شده و در اجرای آن شاخص های زیست محیطی و بهداشت عمومی رعایت شده است.

ایمانلو، ادامه داد: پس از بهره برداری از فاز مایع تصفیه خانه تلاش می شود در سال اینده فاز لجن آن نیز اجرا و به بهره برداری برسد.

وی با اشاره به اینکه در سه چهار سال گذشته حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ کیلومتر شبکه فاضلاب برای انتقال پساب به دریاچه ارومیه در سطح استان اجرا شده است، ادامه داد: با بهره برداری از فاز مایع تصفیه خانه فاضلاب تبریز پساب تصفیه شده برای دریاچه ارومیه از آن خارج می شود.

به گزارش ایرنا، جمع‌آوری و دفع بهداشتی فاضلاب با هدف سالم‌سازی محیط زیست شهری، افزایش سطح بهداشت عمومی، محیطی و منطقه‌ای، ممانعت از آلودگی آب‌های سطحی و زیرزمینی و محیط زیست از محل فاضلاب‌های شهری، استفاده از کود آلی استاندارد تولید شده در کشاورزی منطقه و تامین ظرفیت تصفیه و انتقال بخش عمده فاضلاب جمع‌آوری شده سطح شهر تبریز از اهداف ایجاد مدول دوم تصفیه‌خانه فاضلاب تبریز است.

فرآیند اجرای این طرح از نوع فرآیندهای حذف مواد آلی با قابلیت حذف ازت و فسفر بوده و با توجه به مرحله‌ای بودن سیستم توزیع فاضلاب در واحد بیولوژیکی، یکی از پیشرفته‌ترین و کارآمدترین فرآیندهای به روز تصفیه فاضلاب شهری است.

مدول دوم تصفیه خانه تبریز در کنار مدول اول در شمالغرب این شهر ایجاد و با بهره برداری از این طرح امکان انتقال ۱۲۰ میلیون متر مکعب فاضلاب تصفیه شده شهر تبریز توسط ۲ مدول به دریاچه ارومیه ممکن می شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا