دانش آموز نخبه تبریزی اولین موتور براشلس با بدنه کامپوزیت را ساخت

دانش آموز مدرسه میثاق آموزش و پرورش ناحیه ۳ تبریز و عضو کانون تربیتی نخبگان شهید احمدی روشن با حمایت سازمان بسیج علمی پژوهشی و فناوری آذربایجان شرقی اولین موتور با پوسته پلیمری و کامپوزیت را طراحی کرد و ساخت.

محمدحسین حسن زاده دانش آموز نوجوان تبریزی در گفتگویی خاطرنشان کرد: با توجه به این که در پهپادها وزن، پارامتر مهمی است و سبک بودن باعث افزایش راندمان و سقف پروازی می شود در این طرح سعی شده با حذف بدنه فلزی موتور به میزان زیادی وزن را کاهش داد.به طور معمول موتورهای براشلس دارای بدنه فلزی هستند که وزن اصلی موتور را در بردارد.

وی با بیان اینکه وزن یک عامل اساسی در این زمینه است و در عمل، وقتی کواد در حال چرخش و جهش است، زمان نیاز دارد تا شتاب زاویه ای بگیرد، به مکان دلخواه رفته و توقف کند، افزود: موتور های سنگین تر زمان بیشتری نیاز دارند تا به آن سرعت زاویه ای برسند و همچنین زمان بیشتری می خواهند تا سرعتشان را کم کنند.

حسن زاده با اشاره به اینکه در این طرح برای اولین بار از پلیمر در پوسته، نگهدارنده مگنت و نگهدارنده سیم پیچ و یاتاقان ها استفاده شده است، خاطرنشان کرد: موتور طراحی شده با تکنولوژی مواد پلیمری فلزی توسط پرینترهای سه بعدی ساخته شده است و در حال حاضر در مرحله تست تراست توسط دستگاه تراستومتر و قابلیت های انتقال حرارت و خنک شوندگی است.

وی گفت: تنها قطعه فلزی این طرح شفت و سیم پیچ موتور است با توجه به اینکه امکان شناسایی فلزات در رادار به سهولت انجام می پذیرد.

دانش آموز نخبه آموزش و پرورش ناحیه ۳ تبریز با اشاره به کاربردهای موتور براشلس خاطرنشان کرد: موتور براشلس کاربردهای زیادی در زندگی دارد که همه ما به طور روزانه از آن استفاده می کنیم.

موتور های براشلس در واقع موتور های الکتریکی همگام هستند که به کمک انرژی الکتریکی جا به جا می شوند . در یک موتور براشلس آهنربا هایی وجود دارد که قدرت خود را از جریان الکتریکی مستقیم دریافت می کنند و باعث می شوند روتور داخل استاتور بچرخد .
از سوی دیگر موتور brushless به جای استفاده از براش ها و کموتاتور ( جابجاگر ) از یک کنترل کننده موتور مرحله به مرحله استفاده می کند . این کنترل کننده چرخشی را به وجود می آورد که در نتیجه آن انرژی الکتریکی به انرژی مکانیکی تبدیل می شود .

امروزه انواع موتور براشلس به عنوان موتور اصلی در بسیاری از سیستم های آرسی مانند مولتی روتور ، کوادکوپتر ، هلیکوپتر کنترلی ، ماشین کنترلی و قایق کنترلی نصب می شوند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا