صادرات بهاری بیش از ۷۰۰ میلیون دلاری آذربایجان‌شرقی

 در نشست کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی استان، صادرات کالاهای غیرنفتی آذربایجان‌شرقی، بر اساس آمار گمرک ایران، در سه ماهه نخست «سال جهش تولید»، ۷۰۸ میلیون دلار اعلام شد.

 در نشست کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی استان، صادرات کالاهای غیرنفتی آذربایجان‌شرقی، بر اساس آمار گمرک ایران، در سه ماهه نخست «سال جهش تولید»، ۷۰۸ میلیون دلار اعلام شد.

به گزارش ایرنا، در نشست روز سه شنبه کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی آذربایجان شرقی اعلام شد که در بهار امسال ۴۱۷ تن کالا از این استان به مقصدهای صادراتی ارسال شده است.

در این نشست اعلام شد که پیش بینی های مبتنی بر آمار گمرک ایران حاکی است صادرات غیرنفتی آذربایجان شرقی در پایان سال «جهش تولید» به ۳.۸ میلیارد دلار برسد.

به رغم شیوع بیماری کرونا و کاهش شدید مراودات تجاری کشورها، صادرات سه ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل تنها ۱.۷ درصد کاهش داشته است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان‌شرقی نیز در این نشست با بیان اینکه برخی قوانین موجود در مناطق آزاد موجب توجیه پذیری واردات می شود، خواستار رفع مشکلات مرتبط با آنها شد.

علی جهانگیری اظهار کرد: در برخی موارد بودجه های مالی مناطق آزاد به واردات وصل است که کاملاً با وضعیت فعلی اقتصادی کشور در تناقض است و این رویه باید به سمت دریافت عوارض از مسیر صادرات باشد تا متولیان مناطق آزاد به دنبال صادر کننده و در نهایت توسعه صادرات از این مناطق باشند.

وی همچنین پس از ارائه گزارش وضعیت صادرات محصولات کشاورزی و ظرفیت های استان توسط مدیران سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی، گفت: تولیدکنندگان محصولات کشاورزی در کنار رعایت موضوعاتی مانند الگوی کشت و دیگر عوامل بهبود دهنده محصولات، نیم نگاهی به تولیدات صادرات محور داشته باشند.

جهانگیری ادامه داد: بر این اساس باید ارتباط درست و تنگاتنگ بین تولیدکننده و صادرکننده محصولات کشاورزی به وجود آید که لازمه آن شناسایی صادرکنندگان بزرگ این محصولات و برقرای پیوند با کشاورزان محصولات باغی و زراعی است.

معاون امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی همچنین خواستار تشکیل کمیته تخصصی برای بازنگری مجدد و تعدیل برنامه های مصوب نمایشگاه بین المللی تبریز شد.

نحوه برگزاری نمایشگاه ها در سال ۱۳۹۹ از جمله موضوعات دیگری بود که در جلسه کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی آذربایجان شرقی، بررسی و بر برگزاری موضوعات تخصصی و شرکت کنندگان و بازدیدکنندگان خاص و محدود تاکید شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا