کرونا ۱۱۴ میلیارد تومان به اقتصاد شیلات و پرورش آبزیان آذربایجان شرقی خسارت وارد کرد

مدیرکل شیلات آذربایجان شرقی گفت: ۱۱۴ میلیارد تومان به اقتصاد استان از بابت شیلات ضرر وارد شده است؛ ضرر مستقیم به تولید کننده از بابت عدم فروش و یا فروش با قیمت کم نیز ۵ میلیارد تومان بود.

مدیرکل شیلات آذربایجان شرقی گفت: ۱۱۴ میلیارد تومان به اقتصاد استان از بابت شیلات ضرر وارد شده است؛ ضرر مستقیم به تولید کننده از بابت عدم فروش و یا فروش با قیمت کم نیز ۵ میلیارد تومان بود.

قاسم جعفروند در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در تبریز اظهار داشت: طرح پرورش ماهی در قفس به‌عنوان یکی از پروژه‌های اولویت‌دار مصوب ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در سال ۹۵ استان تعریف شده است.

مدیرکل شیلات آذربایجان شرقی از رشد ۱۱ درصدی تولیدات ماهی در استان نسبت به برنامه ششم توسعه خبر داد و گفت: در بخش ماهیان سردابی به خصوص قزل آلا رشد ۲۲ درصدی را در استان شاهد بودیم که ۶ هزار و ۸۱۲ تن تولید به ۷ هزار و ۶۰۰ تن افزایش یافت.

وی گفت: در استان استعداد پرورش ماهیان سردابی زیاد است اما کشاورزانی که در مزارع استخر دارند می توانند از این استخرها جهت تولید گرمابی استفاده کنند

جعفروند ادامه داد: در حال حاضر در دو سد قرخ ارخاج و ملایعقوب شهرستان سراب و سد زنوز شهرستان مرند جمعاً ۱۳۰ تن ماهی قزل آلا با این شیوه پرورش تولید می‌شود.

مدیرکل شیلات آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: طرح پرورش ماهی در قفس سد خداآفرین در کنار روستای جانانلوی شهرستان خدافرین با توجه به وسعت و حجم بالای ذخیره آبی، برای سال جاری هدف‌گذاری شده است.

وی با درخواست همکاری از سازمان‌هایی مانند آب منطقه‌ای، ابرازداشت: پیش‌بینی می‌شود برنامه تولید مدیریت شیلات استان با هماهنگی سرمایه‌گذار که در شرایط فعلی واگذاری جهت اجرای پایلوت در مرحله نهایی قرار دارد محقق شود.

جعفروند تأکید کرد: با ورود تولیدات ماهی در این سد ۲۰۰۰ تن به ظرفیت تولید ماهی پرورشی استان اضافه می‌شود.

وی بابیان این‌که فعالیت‌های کشاورزی بخصوص در بخش تولید و پرورش محصولات شیلاتی تعطیل‌بردار نیست، گفت: این فعالیت‌ها نیاز به تردد و رفت‌وآمد دارد.

جعفروند با بیان اینکه با توجه به شیوع ویروس کرونا و مشکلات به وجود آمده، باید راهکارهای مناسب و عملی برای حل مسائل و مشکلات پیش رو ارائه شود ادامه داد: با تدابیری جهادی که اندیشیده شد، مقداری از ماهی ها فروخته شد اما ۶۰۰  تن ماهی روی دست تولیدکنندگان ماند.

وی ادامه داد:  ۱۱۴ میلیارد تومان به اقتصاد استان از بابت شیلات ضرر وارد شده است؛ ضرر مستقیم به تولید کننده از بابت عدم فروش و یا فروش با قیمت کم نیز ۵ میلیارد تومان بود.

مدیرکل شیلات آذربایجان شرقی با تأکید بر اطلاع‌رسانی، راهنمایی و آموزش و ترویج، گفت: در راستای ارتقای بهره‌وری و کاهش ضایعات کشاورزی برای پرورش دهنده‌های آبزیان و متقاضیان سرمایه‌گذاری در سال جهش تولید باید این سه امر به‌طور مستمر انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونا در جامعه و لزوم دورکاری مروجان پهنه، پیام‌های ترویجی ارسال‌شده به صاحبان مزارع تولیدی و بهره‌برداران بخش شیلات باید به طور مرتب و مداوم رصد و پایش شده و نتایج نیز جهت اصلاح و بهبود روند فعالیت‌ها به مدیریت گزارش شود.

جعفروند از تشکیل گروه‌های اجتماعی خبر داد و افزود: با همراهی و هماهنگی با مدیریت‌های مرتبط در سطح استان و شهرستان‌ها با تشکیل گروه‌های اجتماعی در فضای مجازی بین مروجان پهنه و تولیدکنندگان محصولات شیلاتی مرتبط از این روش مؤثر و مفید در راستای انجام دورکاری استفاده می‌کند.

وی ادامه داد: مقرر شده است برخی از آموزش‌های تخصصی توسط کتب مربوطه که تهیه شده است، در اختیار مروجین قرار گیرد تا با تجهیز به علوم کاربردی و به روز نقش خود را در جهت انتقال دانش و ترویج یافته‌های تحقیقاتی به نحو مطلوب انجام دهند.

مدیرکل شیلات آذربایجان شرقی رسانه‌های تصویری و نوشتاری را از دیگر کانال‌های ارتباطی مؤثر در انتقال اطلاعات کاربردی و تعامل با تولید کنندگان بخش و نیز عموم مردم در بحث مصرف و بازاریابی دانست و گفت: در این خصوص نیز هماهنگی‌هایی با متولیان امر و رسانه‌های معتبر انجام شده و در طول سال ادامه خواهد داشت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا