افزایش بیش از ۱۰۰ درصدی مبادله ریلی کالا با ترکیه

مدیر کل راه آهن آذربایجان از افزایش ۱.۳۵ برابری مبادله کالا در مرز رازی و با کشور ترکیه در سه ماهه اول سالجاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد .

مدیر کل راه آهن آذربایجان از افزایش ۱.۳۵ برابری مبادله کالا در مرز رازی و با کشور ترکیه در سه ماهه اول سالجاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد .

شاپور ارصلانی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا وضعیت بار بین المللی حمل شده در اداره کل راه آهن آذربایجان در سال جاری را خوب توصیف کرد و گفت:‌ میزان بار مبادله شده در مرز ترکیه در سه ماهه اول سالجاری ۲۴۲ هزارتن بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۳۹۸ به میزان  ۱.۳۵ برابر افزایش نشان می‌دهد.

وی اظهار کرد: میزان واردات کالا از مرز ترکیه در سه ماهه اول سال جاری ۹۵ هزار و ۶۷۱ تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۲۵ هزار و ۹۷۸ تن بار وارد مرز شده از افزایش ۳.۶۸ برابری برخوردار است.

ارصلانی با بیان اینکه در سه ماهه اول سال جاری ۸۸ هزار و ۱۲۶ تن کالا از طریق راه اهن آذربایجان به کشور ترکیه صادر شده است، گفت: این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته ۳۸ هزار و ۶۶۷ تن کالای صادراتی داشیم .

وی اعلام کرد: امسال شاهد افزایش ۱.۲۸ برابری صادرات ریلی کالا به ترکیه نسبت به مدت مشابه سال قبل هستیم.

ارصلانی همچنین از افزایش ۷۱درصدی ترانزیت کالا از طریق راه آهن آذربایجان در سه ماهه امسال خبر داد و گفت :در سه ماهه اول سالجاری ۹۴ هزار و ۵۱۹ تن کالای ترانزیتی توسط اداره کل راه آهن اذربایجان حمل شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۵۵ هزار و ۳۲۷ تن بوده است از افزایش ۷۱ درصدی برخوردار است.

وی خاطرنشان کرد: با وجود محدودیت‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا ، به سبب ضرورت تامین کالاهای مصرفی و اساسی مردم جابجایی کالا در شاخص های تناژ تخلیه ، تن کیلومتر مرزی  و بارگیری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد قابل توجهی داشته است، بطوری که میزان تخلیه کالا با تناژ ۲۲۸ هزار و ۷۸ تن ۷۳درصد افزایش، تن کیلومتر مرزی با ۲۲۹ میلیون و ۵۲۶ هزار و ۵۹ تن جابجایی ۵۸ درصد افزایش و تناژ بارگیری با ۴۸۵ هزار و ۵۲۲ تن بارگیری ۳۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است.

ارصلانی خاطرنشان کرد: در سه ماهه نخست سال قبل میزان تخلیه کالا ۱۲۲ هزار و ۵۹۸ تن ، تن کیلومتر مرزی ۱۱۰ میلیون و ۵۱۹ هزار و ۲۵۴ تن و بارگیری۳۱۸ هزار و ۹۰۷ تن بود.

وی اهم کالا های مبادله شده، وارداتی، صادراتی  و ترانزیت شده در این مدت را خاک مس، مواد پتروشیمی و نفتی، آهن آلات، محصولات چوبی و کاغذی، محصولات کشاورزی و غذایی و مواد شیمیایی اعلام کرد.

مدیر کل راه آهن آذربایجان خاطرنشان کرد: همه اقدامات مقابله‌ای برای ناوگان، جابجایی کالا  و نیرو های مرتبط با سیر و حرکت در اداره کل راه آهن آذربایجان در راستای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا با دقت و جدیت انجام می‌شود.

راه‌آهن آذربایجان به عنوان یکی از نواحی نوزده‌گانه راه‌آهن ایران در محورهای تبریز – میانه، تبریز- جلفا، تبریز- رازی، مراغه – ارومیه و همچنین میانه – بستان آباد فعال است و خطوط ریلی این ناحیه به حدود یک هزار و ۱۰۰ کیلومتر می رسد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا