خبرگزاری آلمان: با برجام امکان تعیین شرایط جدید علیه ایران وجود ندارد

خبرگزاری د. پ. آ. آلمان با اشاره به نشست شب گذشته شورای امنیت گزارش داد که کشورهای امضاکننده برجام براساس مفاد قعطنامه ۲۲۳۱ استدلال می‌کنند که اکنون امکانی برای تعیین شرایط جدید علیه ایران وجود ندارد.

خبرگزاری د. پ. آ. آلمان با اشاره به نشست شب گذشته شورای امنیت گزارش داد که کشورهای امضاکننده برجام براساس مفاد قعطنامه ۲۲۳۱ استدلال می‌کنند که اکنون امکانی برای تعیین شرایط جدید علیه ایران وجود ندارد.

خبرگزاری د. پ. آ. آلمان امروز (چهارشنبه) نوشت: جامعه بین المللی با ایران چگونه برخورد می کند؟ ایالات متحده تلاش می کند تا  شورای امنیت سازمان ملل تحریم تسلیحاتی را که در ماه اکتبر (اوایل مهر) به طور نامحدود منقضی می شود تمدید کند.

«مایک پومپئو» وزیر امور خارجه آمریکا شب گذشته در شورای امنیت سازمان ملل درباره تمدید نامحدود تحریم تسلیحاتی علیه ایران صحبت کرد و مدعی شد که ایران یک دموکراسی مسئول نیست و باید همچنان پاسخگو باشد.

به نوشته خبرگزاری آلمان، سالها است که اختلافات در مورد برنامه هسته ای ایران وجود داشت اما در توافقی که با مذاکراتی طولانی به دست آمد، این کشور اجازه کنترل بیشتر بر فعالیت های خود را در ازای برداشته شدن تحریم های اقتصادی بین المللی را داد. سازمان ملل این توافق را پذیرفته و در حمایت از آن قطعنامه ۲۲۳۱ را صادر کرده است.

با این وجود، ایالات متحده آمریکا در ۲۰۱۸میلادی از این توافق خارج شد و اکنون می کوشد مانع برداشته شدن تحریم های تسلیحاتی ایران بر اساس این توافق شود. بنابراین کشورهای دیگر استدلال می کنند که اکنون آنها حق تصمیم گیری برای طراحی شرایط جدید علیه ایران را ندارند.

ایالات متحده ادعا می کند از آنجا که مذاکره کننده اصلی توافق بوده می تواند خواهان بازگرداندن همه تحریم های پیش از آن علیه ایران باشد و در این راستا به طور یکجانبه تحریم هایی را علیه تهران وضع کرده است.

در نشست شب گذشته شورای امنیت که به صورت مجازی برگزار شد، «کریستوف هویسگن» سفیر آلمان در سازمان ملل با بیان این که چند جانبهگرایی به معنای عمل به تعهدات و قابلیت اطمینان بودن است، افزود: می خواهم از همه درخواست کنم که به قطعنامه ۲۲۳۱ و توافق هسته ای بازگردند و به آن پایبند باشند.

همچنین نماینده دایم فرانسه در سازمان ملل با بیان این که این کشور از پیشنهادهای یکجانبه حمایت نمی کند، گفت: این مسایل، شکاف ها را در شورای امنیت بیشتر می کند.

«نیکولاس دو ریوایر» روز سه شنبه در نشست شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی دوره ای دبیرکل این سازمان درخصوص اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ مربوط به توافق هسته ای ایران که به صورت ویدئوکنفرانسی برگزار شد، افزود: هیچ یک از ما نباید ریسکِ کاری را بکنیم که تنش ها را برگردانده و تنش ها را در خاورمیانه افزایش دهد.

وی با بیان این که جایگزینی برای شرایط فعلی وجود ندارد، تاکید کرد: به طور مشخص اختلاف هایی داریم که باید حل شود و به راهبردی همه جانبه در مورد مساله ایران برسیم و با چشم باز عمل کنیم.

دو ریوایر با بیان این که برگرداندن کامل ایران به چارچوب الزامات خود، حضور سازنده این کشور و همه کشورها را می طلبد،

شورای امنیت سازمان ملل سه‌شنبه  (۱۰ تیر) برای ارائه گزارش شش ماهه درباره اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ این شورا در ارتباط با توافق هسته‌ای ایران (برجام) تشکیل جلسه داد اما این نشست به دلیل شیوع ویروس کرونا به شکل ویدئو کنفرانس برگزار شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا