کشف سازه ای عظیم در حوالی بنای چلپی اوغلی زنجان

خبرگزاری ارک: سرپرست هیأت گمانه زنی به منظور خوانا سازی و پیگردی در زمین های غرب بنای چلپی اوغلی شهرستان سلطانیه گفت : گمانه زنی دراین منطقه به نمایان شدن یک سازه بزرگ با پلان دایره ای و سکوهای هشتی شکل منجر شد.

به گزارش ایرنا، بهنام قنبری اظهار کرد: با انجام طرح ساماندهی بنا و تصمیم به ایجاد فضای سبز در حاشیه غربی آن پیش از هرگونه دخل و تصرف و فضا سازی نیاز به انجام گمانه زنی به منظور روشن شدن وضعیت لایه ها و آثار بر جای احتمالی احساس می شد.

قنبری افزود: با شروع کار و برای رسیدن به نتیجه بهتر در چهار نقطه از زمین های غرب بنا چهار ترانشه ایجاد شد.

این باستان شناس با اشاره به نام گذاری ترانشه ها با اعداد رومی از I تا IV ادامه داد: ترانشه I در شمالی ترین بخش محوطه و در ابعاد 5 در 4 متر ایجاد شد.

وی اضافه کرد: در کاوش این ترانشه تا کنون آثاری از فضاهای استقراری مربوط به دو فاز جداگانه شناسایی شده است.

وی ادامه داد: فاز نخست شامل تنورهای ایجاد شده در زمین است که لایه های بر جای زیرین را بریده و تخریب کرده اند، فاز دوم هم شامل دیوارهای سنگی و فضاهای کوچکی است که با استفاده از سنگ و آجر ساخته شده اند.
سرپرست هیات گمانه زنی به منظور خوانا سازی و پیگردی در زمین های غرب بنای چلپی اوغلی شهرستان سلطانیه گفت: درون یکی از این فضاها یک خمره بزرگ قرار گرفته که دقیقا چسبیده به دیواره غربی ترانشه است.

بر اساس گزارش پژوهشگاه میراث فرهنگی، قنبری افزود: در کاوش ترانشه II نیز شواهدی از چند دیوار سنگی که فضاهای مختلفی را تشکیل داده اند شناسایی شد که درون یکی از این فضاها دو تنور قرار گرفته که نشان از استفاده کارگاهی یا محل پخت و پز در این قسمت است.

وی با بیان اینکه در نیمه غربی ترانشه هم بقایای یک کف آجر فرش و سنگ فرش به دست آمده است، اظهار کرد: از کاوش ترانشه III تا کنون هیچ بقایای معماری و یا آثار برجایی به دست نیامده است.

این باستان شناس، سازه بزرگ با پلان دایره ای به دست آمده از ترانشه IV را جالب ترین آثار معماری به دست آمده تاکنون اعلام کرد که شامل سکوهای هشتی شکلی است که در بین هر کدام از آنها فضای باریک راهرو مانندی وجود دارد.

 

دکمه بازگشت به بالا