وزیر نفت اعلام کرد: عملکرد درخشان شرکت فولاد مبارکه در اجرای استراتژیکترین طرح دولت

به گفتۀ وزیر نفت، این طرح که شامل خط لولهای به قطر ۴۲ اینچ یعنی بیش از یک متر و طول هزار کیلومتر است، از گوره در استان بوشهر آغاز و پس از گذر از فارس، وارد هرمزگان میشود و در غرب جاسک به پایانه مکران بهعنان بزرگترین پایانۀ صادراتی پس از خارک میپیوندد.
وی با بیان اینکه ساخت بسیاری از تجهیزات این طرح برای نخستین بار محقق شده است، از ورقهای ویژه و عریض بهعنوان مهمترین تجهیز این خط لوله نام برد و یادآوری کرد: قرارداد ساخت این تجهیز که سابقۀ ساخت آن در کشور وجود ندارد با شرکتهای خارجی منعقد شده بود؛ اما پس از تحریمها با وجود تلاشهای بسیار، به آن عمل نشد. سرانجام با کوشش فراوان، پس از ۱۰ ماه (از سال ۹۷ تا اواسط سال ۹۸)، ساخت این ورقها به فولاد مبارکه و فولاد اکسین خوزستان سپرده شد.
زنگنه تصریح کرد: فولاد مبارکه برای نخستین بار تختال موردنیاز این ورق و شرکت فولاد اکسین خوزستان نیز برای نخستین بار چنین ورقهای عریضی را پس از تلاشهای بسیار ساختند.
وی با اشاره به عملکرد درخشان شرکتهای فولاد مبارکه و فولاد اکسین خوزستان گفت: فولاد مبارکه از ۴۲۰ هزار تن تختال، ۳۲۰ هزار تن و اکسین خوزستان نیز از ۳۸۵ هزار تن ورق ۲۵۰ هزار تن را تولید کرده و تحویل دادهاند. لولهسازها هم از ۱۰۰۰ کیلومتر، ۴۴۰ کیلومتر را تولید کردهاند که ۳۵۰ کیلومتر به سایتها حمل شده و در حال جوشکاری و کار است.
وزیر نفت میزان سرمایۀ موردنیاز برای تکمیل خط لولۀ انتقال نفت خام گوره-جاسک را ۸۰۰ تا ۸۵۰ میلیون دلار عنوان کرد و گفت: انشاءالله صادرات نفت از پایانۀ جاسک تا پایان امسال آغاز شود.
وی اظهار امیدواری کرد صادرات نفت از پایانۀ جاسک بهعنوان استراتژیکترین طرح دولت تا پایان امسال آغاز شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا