الجزیره: ایران مکانیسم حل اختلاف را فعال کرده است

شبکه تلویزیونی الجزیره انگلیسی اعلام کرد ایران مکانیسم حل اختلاف در برجام را به عنوان بخشی از توافق هسته‌ای فعال کرده است.

شبکه تلویزیونی الجزیره انگلیسی اعلام کرد ایران مکانیسم حل اختلاف در برجام را به عنوان بخشی از توافق هسته‌ای فعال کرده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، شبکه تلویزیونی الجزیره انگلیسی اعلام کرد که ایران مکانیسم حل اختلاف برجام (مکانیسم ماشه) را به عنوان بخشی از توافق اتمی سال ۲۰۱۵ فعال کرده است و طرف‌های اروپایی را به ناتوانی در عمل کردن به تعهداتشان متهم می‌کند.

الجزیره انگلیسی اعلام کرد محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران در نامه‌ای به جوزپ بورل، مسوول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا بار دیگر درباره متعهد نبودن کشورهای اروپایی به تعهداتشان در توافق اتمی سال ۲۰۱۵ ابراز نارضایتی کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه انگلیس روز شنبه مدعی شد که ایران باید به تعهدات برجامی خود پای‌بند بماند. وزارت خارجه انگلیس در پی نامه وزیر خارجه کشورمان به مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا این ادعا را بیان کرده است.

 

وزیر خارجه کشورمان در این نامه خطاب به جوزپ بورل، مسئول دستگاه سیاست خارجی اتحادیه اروپا، از طرف‌های اروپایی حاضر در توافق‌نامه هسته‌ای خواست تا به تعهدات خود در برجام متعهد باشند. محمد جواد ظریف خواستار تحقق بند ۳۶ برجام و ارجاع موضوع عدم پای‌بندی کشور‌های اروپایی به تعهدات خود در برجام، به کمیسیون مشترک شد.

سخنگوی وزارت خارجه انگلیس در این‌باره و طی اظهاراتی متناقض گفت: «انگلیس به برجام متعهد است». وی همچنین ایران را به عدم پای‌بندی به برجام متهم کرد.

اظهارات وزیرخارجه انگلیس و سایر کشور‌های اروپایی در رابطه با عدم تعهد ایران به توافق هسته‌ای در حالی است که آن‌ها به اکثر مفاد برجام پای‌بند نبوده‌اند.

براساس برجام همه طرف‌ها باید برای برقراری روابط «عادی» تجاری با ایران تلاش کنند، با این وجود تمام تلاش ادعایی اروپا تنها به ایجاد کانال مالی «اینستکس» منجر شد، که عبارت است از «غذا و دارو» دربرابر «نفت». این کانال مالی هرگز انتظارات ایران را برآورده نکرده است.

آمریکا ضمن نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل، دیگر طرف‌ها را نیز به خروج از برجام و نقض این قطعنامه تشویق می‌کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا