مدیرعامل آب منطقه ای آذربایجان شرقی با بیان اینکه متوسط بارندگی در استان نسبت به سال گذشته ۱۹.۷ درصد کاهش دارد، گفت: تراز دریاچه ارومیه نیز به ۱۲۷۱.۶۶ متر رسیده که نسبت به همسنجی پارسال ۱۰ سانتی کاهش نشان می دهد.

تراز دریاچه ‌ارومیه ۱۰سانتی‌متر کاهش یافت

مدیرعامل آب منطقه ای آذربایجان شرقی با بیان اینکه متوسط بارندگی در استان نسبت به سال گذشته ۱۹.۷ درصد کاهش دارد، گفت: تراز دریاچه ارومیه نیز به ۱۲۷۱.۶۶ متر رسیده که نسبت به همسنجی پارسال ۱۰ سانتی کاهش نشان می دهد.

یوسف غفارزاده روز یکشنبه در نشست خبری اظهار کرد: حجم کنونی دریاچه ارومیه ۴.۵ میلیارد مترمکعب است در حالی که نسبت به مدت مشابه سال گذشته که ۴.۸۱ میلیارد مترمکعب بوده ۳۱ میلیون مترمکعب و نسبت به مهر ماه سال گذشته ۱.۰۶ میلیارد متر مکعب کاهش دارد.

 یوسف غفارزاده مدیرعامل آب منطقه ای و عقیل اقدسی مدیر مطالعات پایه منابع آب آذربایجان شرقی 

وی بیشترین تراز دریاچه ارومیه را در سال جاری روز بیست و هفتم اردیبهشت امسال ۱۲۷۱.۹۱ متر اعلام کرد و افزود: تبخیر دریاچه و نزولی شدن تراز آن از تاریخ یاد شده آغاز شده است ولی در سال گذشته این تنزل تراز دیرتر و از ششم خرداد ماه آغاز شد.

غفارزاده همچنین اظهار کرد: امسال ۲۲۰ میلیون متر مکعب آب وارد دریاچه ارومیه شده است که ۱۵۷ میلیون مترمکعب حاصل رهاسازی آب سدهای آذربایجان شرقی به سمت این دریاچه است.

 بارندگی در آذربایجان شرقی ۱۹.۷ درصد کاهش دارد

مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی نیز در خصوص وضعیت بارندگی استان گفت: در سال آبی ۹۹-۹۸ تاکنون ۲۹۵ میلی متر بارندگی در استان اتفاق افتاده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۹.۷ درصد کاهش دارد اما با احتساب متوسط دراز مدت ۱.۷ درصد افزایش یافته است.

عقیل اقدسی اظهار کرد: بیشترین بارش با ۳۵۳ میلی متر و میانه با ۳۴۲.۵ میلی متر اتفاق افتاده و کمترین بارش ها با ۱۴۲.۴ میلی متر در جلفا و ۱۸۰.۴ میلی متر در سراب بوده است.

وی افزود: سال گذشته بارندگی در آذربایجان شرقی ۳۶۷میلی متر بوده است که به لحاظ بارندگی سال خوبی بود و دریاچه ارومیه را نیز در وضعیت خوبی قرار داد.

به گزارش ایرنا، بیشینه تراز دریاچه ارومیه در سال آبی گذشته ۱۲۷۱.۹۴ متر و امسال ۱۲۷۱.۹۱ متر ثبت شده است.

تراز دریاچه ارومیه از سال ۱۳۴۴ تا سال ۱۳۷۲ خورشیدی، بین یک هزار و ۲۷۴ متر تا یک هزار و ۲۷۸ متر متغیر بود، اما از این تاریخ به بعد روند کاهشی تراز دریاچه آغاز شد و تا سال ۱۳۹۳ کاهش متوسط سالانه ۴۰ سانتی متر و در مجموع ۸ متر از تراز دریاچه ارومیه به ثبت رسید.
پس از تصویب طرح نجات دریاچه ارومیه و با وجود تغییر نداشتن چشمگیر بارش‌های حوضه در چهار سال گذشته، تراز دریاچه ارومیه نسبت به تراز احتمالی از روند گذشته با افزایش همراه شد که این نشان دهنده توقف روند کاهشی و تثبیت وضعیت دریاچه است.
حوضه آبریز این دریاچه با مساحت ۵۱ هزار و ۸۷۶ کیلومترمربع یکی از ۶ حوضه آبریز اصلی کشور است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا