تولید ماده ای برای سهولت تصویربرداری تومور سرطانی

محققان کشور موفق به سنتز ماده ای شدند که برای تصویربرداری تومورهای سرطانی استفاده می شود درحال حاضر نمونه وارداتی این ماده با سمیت بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.

حکیمه رضایی اقدم دانشجوی داروسازی هسته‌ای دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره با طرح خود با عنوان «سنتز ماده‌ای برای سهولت تصویربرداری تومور سرطانی» گفت: در حال حاضر از ماده‌ای برای تصویربرداری از تومورهای سرطانی یک فرد استفاده می‌شود که وارداتی بوده و مشکلاتی برای افراد در پی دارد.

وی با بیان اینکه این ماده از مقدار سمیتی برخوردار است که برای افرادی که دچار بیماری‌های مربوط به کلیه و کبد است ضرر دارد، بیان کرد: تزریق این ماده برای چنین افرادی موجب رسوب ماده در کلیه و کبد می‌شود از این رو پزشک برای این افراد نمی‌تواند از ماده وارداتی در راستای تصویر برداری از تومور فرد استفاده کند.

این محقق با بیان اینکه در همین راستا در صدد برآمدیم که این ماده را با دانش خود بومی سازی کنیم، خاطر نشان کرد: در حال حاضر این ماده را سنتز کرده و تمام تست‌های مربوط به پیش از بالین را به نتیجه رسانده ایم.

به گفته رضایی اقدم، این ماده چندین کاربرد برای چند تصویر برداری را دارد و در واقع در خودش چند عامل دارد که می‌تواند به تشخیص زودهنگام و دقیق پزشک کمک می‌کند.

محقق دانشجوی داروسازی هسته‌ای دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه در تست‌های این ماده‌ای که سنتز کردیم سمیت کمتری نسبت به نمونه‌های وارداتی وجود دارد، بیان کرد: سمیت این ماده نسبت به نمونه خارجی ناچیز است.

وی با تاکید بر اینکه دسترسی به این ماده اکنون که در شرایط تحریم هستیم دشوار شده است، بیان کرد: سهولت ساخت و استفاده از مواد در دسترس با هزینه پایین از ویژگی‌های این ماده به شمار می‌رود.

وی با اشاره به دیگر ویژگی‌های این محصول گفت: این ماده در کلیه و کبد افرادی که مشکل دارند همانند نمونه خارجی رسوب نمی‌کند.

رضایی اقدم با بیان اینکه با این ماده تصویر برداری دقیق‌تر و با چند کاربرد مورد استفاده قرار می‌گیرد، گفت: از این مواد در بیمارستان‌ها، مراکز درمانی و پزشکی هسته‌ای استفاده می‌شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا