ثبت‌نام ۲۳۲ گروه موسیقی در جشنواره ملی شمس و مولانا

سرپرست تولیت شمس تبریزی‌ گفت: تاکنون ۲۳۲ گروه موسیقی سنتی برای شرکت در بخش موسیقی سومین جشنواره ملی شمس و مولانا ثبت‌نام کرده‌اند.

علی جعفرپور اظهار داشت: این آثار از ۲۴ استان کشور برای حضور در این جشنواره اعلام آمادگی کرده‌اند.

وی بیان کرد: استان‌های تهران، آذربایجان‌‎شرقی و اصفهان در صدر درخواست‌های ثبت شده گروه‌های موسیقی قرار دارند.

سرپرست تولیت شمس تبریزی‌ گفت: بخش موسیقی سومین جشنواره ملی شمس و مولانا در صورت عادی شدن وضعیت کرونایی کشور در دهه ولایت و امامت (عید قربان تا عید غدیرخم) در شهرستان خوی برگزار می‌شود.

جعفرپور بیان کرد: در غیر این‌صورت مرحله اول جشنواره با داوری آثار به صورت غیر حضوری و در زمان مقرر طبق جدول زمان‌بندی جشنواره برگزار می‌شود.

وی تاکید کرد: مرحله نهایی نیز با حضور گروه‌های راه‌یافته به اجرای صحنه‌ای پس از عادی شدن شرایط کرونایی کشور و در حضور داوران انجام می‌شود.

بر اساس اسناد متقن و مورد تأیید محققان، بارگاه شمس تبریزی در خوی واقع شده و هفتم مهر در تقویم رسمی کشور به نام روز شمس ثبت شده است.

«شمس‌الدین محمدبن علی بن ملک داد تبریزی» بنا بر اشاره‌های تاریخی به احتمال زیاد در سال ۵۸۲ هجری قمری به دنیا آمد و ملقب به «شیخ پرّان» و «زر دوز» بود.

کتاب «مقالات شمس» شامل مطالب ارزنده‌ای با موضوع عرفان است؛ این کتاب سوال و جواب‌های شمس و مولانا و مریدان و منکران آنان را در بر می‌گیرد و توسط شاگردان وی گردآوری شد.

کتاب «تماشای خورشید» که منتخب پند و اندرزهای شمس تبریزی از «مقالات شمس» بوده، توسط «بهنام رجب پور» و «حسین صبوری» با هدف ترویج افکار متعالی شمس تبریزی در سطح جهانی و معرفی هرچه بیشتر آرامگاه شمس تبریزی از فارسی به انگلیسی ترجمه شد.

تاریخ وفات شمس تبریزی به علت کمبود اسناد تاریخی مربوط به آن دوره زندگی شمس به روشنی معلوم نیست اما شمس پژوهان آن را بین سال‌های ۶۴۵ و ۶۷۲ هجری قمری ذکر کرده اند.

مولانا جلال‌الدین محمد بلخی مشهور به مولوی نیز به عنوان شاعر بزرگ قرن هفتم هجری قمری در سال ۶۰۴ هجری قمری در بلخ زاده شد؛ وی به سبب رنجشی که بین پدر مولانا با سلطان محمد خوارزمشاه پدید آمده بود از بلخ بیرون آمد و بعد از مدتی سیر و سیاحت به قونیه رفت.

مولوی در سال ۶۷۲ هجری قمری در قونیه وفات یافت و از آثار او می‌توان به مثنوی، دیوان غزلیات یا کلیات شمس، رباعیات، مکتوبات، فیه مافیه و مجالس سبعه اشاره کرد.

«عباس زریاب خویی» در حوزه تاریخ و فلسفه، «سید منصور دیبا» در حوزه شعر معاصر، «بهنام رجب پور» در حوزه ترجمه، «محرم زینال‌زاده» در عرصه بازیگری، «رباب پورعسگر» در حوزه ترجمه رمان، «علیرضا ذیحق» در حوزه ادبیات داستانی و «علی ظفرخواه» در حوزه فولکلورپژوهی از جمله فرهیختگان و هنرمندان شهرستان خوی محسوب می شوند.

شهرستان ۳۸۵ هزار نفری خوی دومین شهر پرجمعیت آذربایجان‌غربی در شمال این استان واقع شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا