الجعفری: آمریکا باید در قبال تهدید هواپیمای مسافربری ایران پاسخگو شود

نماینده دائم سوریه در سازمان ملل متحد، تهدید آمریکایی‌ها علیه هواپیمای مسافربری ایران را جنایتی مضاعف دانست و گفت: اگر آنها در قبال این اقدام پاسخگو نشود، ممکن است بار دیگر آن را تکرار کنند.

نماینده دائم سوریه در سازمان ملل متحد، تهدید آمریکایی‌ها علیه هواپیمای مسافربری ایران را جنایتی مضاعف دانست و گفت: اگر آنها در قبال این اقدام پاسخگو نشود، ممکن است بار دیگر آن را تکرار کنند.

بشار الجعفری روز جمعه در گفت‌وگوی اختصاصی با ایرنا این مطلب را در پاسخ به این سوال مطرح کرد که «همانطور که می دانید روز گذشته ۲ جنگنده آمریکایی در فضای هوایی سوریه، یک هواپیمای مسافربری ایران را مورد آزار قرار دادند در حالیکه مقامات آمریکایی ادعا می‌کنند که حضور آنها در کشور شما برای جنگیدن با داعش است، چرا آنها این روزها می‌کوشند ملت‌های دیگر را تهدید کنند؟»

وی افزود: من از شما بابت انجام این مصاحبه تشکر می‌کنم که بسیار به موقع بود. ابتدا باید تعریف حضور قانونی را طبق قوانین بین‌المللی و منشور ملل متحد مشخص کنیم. مطابق این کتاب راهنما، حضور آمریکا در قلمرو سوریه یک اشغال غیرقانونی است.

اشغالگران غیرقانونی

نماینده دائم سوریه در سازمان ملل متحد ادامه داد: از این رو، آنها حضور ندارند بلکه اشغال کرده‌اند. این اشغال هم مطابق قوانین بین‌المللی، غیرقانونی است. از این رو، هرگونه اثرجانبی در هر بخشی از قلمرو سوریه به خودی خود، غیرقانونی است.

الجعفری اضافه کرد: چه اینها باعث به خطر افتادن ایمنی هواپیماهای غیرنظامی شود یا باعث به خطر افتادن شهروندان سوری شود، یا کمک به تروریست‌های حاضر در منطقه التنف از طریق گسترش اقدامات تروریستی در قلمرو سوریه با انجام پرواز از پایگاه نظامی التنف که در تصرف آمریکایی‌ها قرار دارد، همه اینها غیرقانونی است و باید محکوم شود.

وی با بیان اینکه محکومیت این اقدامات از طریق قانونی انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: این محکومیت برای نشان دادن میزان بدی تهاجم نیروهای آمریکایی در قلمرو اشغال شده سوریه کافی نیست.

نماینده دائم سوریه در سازمان ملل متحد تاکید کرد: اینجا است که بهتر می‌توانیم آنچه را که آنها روز گذشته علیه هواپیمای مسافربری ماهان انجام دادند، درک کنیم. آنچه را که روز گذشته سیاست تهاجمی آمریکا علیه خط هوایی مسافری ایران انجام دادند، یک اقدام جنایی مضاعف بود.

الجعفری توضیح داد: آن تنها نقض حاکمیت سوریه نبود بلکه به خطر انداختن ایمنی خط هوایی غیرنظامی بود که از فضای هوایی سوریه به صورت قانونی از تهران به بیروت عبور می‌کرد. از این رو، سوال شما پنجره گسترده‌تری از آنچه که روز گذشته اتفاق افتاد را باز کرد.

وی با سپاس از خدای متعادل که این حادثه، خسارت انسانی نداشته است، خاطرنشان کرد: بار دیگر تاکید می‌کنم، این اقدام در وهله نخست نقض قوانین بین‌المللی، نقض کنوانسیون شیکاگو است که آمریکا هم در آن عضویت دارد. شیکاگو یک نام آمریکایی است؛ کنوانسیون ایمنی خطوط هوایی غیرنظامی در شیکاگوی آمریکا امضا شد.  آنها حتی به تعهد خودشان هم درباره ایمنی خطوط هوایی غیرنظامی احترام نمی‌گذارند.

تهدید هواپیمای مسافربری در سالگرد هواپیمای ایرباس ایرانی

نماینده دائم سوریه در سازمان ملل متحد تصریح کرد: از این رو، حضور نظامی آمریکایی‌ها در سوریه کاملا غیرقانونی است؛ نقض قوانین بین‌المللی آنها تایید شده است. متاسفانه این نخستین باری نیست که آنها هواپیمای مسافربری ایران را تهدید می‌کنند. آنها یکبار دیگر در سوم ژوئیه سال ۱۹۸۸ (در همین ماه) بر فراز خلیج فارس هواپیمای مسافری ایران را ساقط کردند و ۲۹۰ نفر از مسافران آن را به قتل رساندند.

الجعفری افزود: ما نباید آن را فراموش کنیم برای اینکه اگر ما آنها را پاسخگو نسازیم، آنها باز هم تکرار می‌کنند. اینجا است که من اقدام روز گذشته سفیر ایران در سازمان ملل متحد را در تماس با دبیرکل این سازمان و تشریح موضع ایران در این زمینه، ارزنده می‌دانم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا قصد دارند در این زمینه نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل یا شورای امنیت ارسال کنند، گفت: من هنوز تصمیم نهایی را از پایتخت سوریه دریافت نکرده‌ام. با این حال، هفته آینده در نشست دوره‌ای شورای امنیت با موضوع مسایل انسانی در سوریه، سخنرانی خواهم داد و این مساله را حتما طرح می‌کنم.

تهدید هواپیمای مسافری ایران تصادفی نیست

نماینده دائم سوریه در سازمان ملل متحد افزود: این ذهنیت کابویی آمریکایی‌ها، پیش از اینکه روز گذشته درباره هواپیمایی مسافربری ایران انجام شود، وجود داشته است. دوشنبه همین هفته، ژانرل مکنزی از منطقه التنف دیدن کرد. درست همان منطقه‌ای که برای هواپیمای مسافربری ایران حادثه ایجاد شد.

الجعفری ادامه داد: ژنرال مکنزی پنج روز پیش در منطقه التنف، یک منطقه اشغال شده سوریه حضور یافته است، از این رو، آنچه روز گذشته اتفاق افتاد، تصادفی نیست. می‌دانید که آمریکایی‌ها به دفعات زیادی حاکمیت ما را نقض کرده‌اند.

وی اضافه کرد: سناتور مک کین که سال گذشته درگذشت، از ادلب دیدن کرد و با گروه تروریستی جبهه‌النصره یک گروه تروریستی شناخته شده در سازمان ملل متحد ملاقات داشت. جیمز جفری نماینده ویژه آمریکا در امور سوریه هم با تروریست‌های قصد در شمال شرقی سوریه دیدار داشت.

نماینده دائم سوریه در سازمان ملل متحد تاکید کرد: می‌بینید که آنها نه تنها حاکمیت سوریه را نقض می‌کنند بلکه اقدامات جنایی خود را امضا هم می‌کنند. اینجا است که باید آنها را پاسخگو نگهداشت.

الجعفری درباره اینکه انتظار از جامعه بین‌المللی در این زمینه چیست، گفت: نمی‌خواهم درباره آنچه که دولت ایران می‌خواهند انجام دهند، پیش‌گویی کنم. اما نباید از این حادثه گذشت، بلکه باید بسیار جدی با آن برخورد کرد. شکر خدا که روز گذشته یک فاجعه رخ نداد اما با این ذهنیت کابوی، ممکن است این فاجعه در جای دیگر اتفاق افتد. باید از طریق قانونی و مطابق با کتاب راهنمایی که ابتدا گفتم، پیگیری شود.

هواپیمای ایرباس A۳۱۰ شرکت هواپیمایی ماهان که عازم بیروت پایتخت لبنان بود، پنجشنبه شب دوم مرداد در آسمان سوریه  مورد تهدید جنگنده‌های آمریکایی قرار گرفت و مجبور به کاهش ارتفاع ناگهانی شد.
این هواپیما بعد از تخلیه مسافران خود در بیروت، با شماره پرواز ۵١١۵٣ پرواز خود را از بیروت به سمت فرودگاه امام خمینی ادامه داد و حوالی ساعت ٣ بامداد به سلامت در فرودگاه امام خمینی (ره) به زمین نشست.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا