اصلاح بیش از ۲۱ هزار تن بذر گندم در آذربایجان شرقی

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی با بیان اینکه جهش تولید و افزایش عملکرد در بخش کشاورزی، تنها با به نژادی و به زراعی محصولات کشاورزی محقق خواهد شد، گفت: بیش از ۲۱ هزار تن از بذر گندم مورد نیاز استان اصلاح شده است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی با بیان اینکه جهش تولید و افزایش عملکرد در بخش کشاورزی، تنها با به نژادی و به زراعی محصولات کشاورزی محقق خواهد شد، گفت: بیش از ۲۱ هزار تن از بذر گندم مورد نیاز استان اصلاح شده است.

اکبر فتحی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه درصد نفوذ ارقام جدید و بذر اصلاح شده در مزارع کشاورزی و حل مسائل و مشکلات کشاورزان به صورت عملیاتی از اهمیت ویژه ای برخوردار است، خاطرنشان کرد: سالانه ۷۵ هزار تن بذر برای کشت دیم و آبی گندم استان نیاز است.

وی با بیان اینکه واگرایی و جزیره ای عمل کردن در بخش کشاورزی نتایج مثبتی از خود برجا نمی گذارد، گفت: اگر می خواهیم کارهای مثبتی انجام دهیم بایستی به صورت گروهی و کار جمعی با محوریت معاونت بهبود تولیدات گیاهی استان، ارقام جدید را به پهنه های تولید انتقال داده و در راستای تحقق اهداف جهش تولید گام های موثری برداریم.

فتحی با تاکید بر اینکه بایستی برای کارشناسان پهنه پروژه امنیت غذایی تعریف شود، اظهار کرد: اگر پروژه امنیت غذایی ایجاد شود در این حالت اهداف و برنامه ریزی های از پیش تعیین شده در خصوص به نژادی محقق خواهد شد.

وی افزود: کارشناسان پهنه باید با در نظر گرفتن شرایط و استعدادهای مختلف مناطق گرمسیر و سردسیر استان، میزان بذر مورد نیاز برای کشت گندم در شهرستانها را برآورد و به اطلاع کارشناسان و محققین مرکز تحقیقات برسانند تا اقدامات کارشناسی در این زمینه به عمل آید.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه در سال ۹۸ تولید محصولات کشاورزی در این استان از ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تن در سال ۹۷ با افزایش ۴۰۰ هزار تنی به ۵ میلیون تن در زیربخش‌های دام و طیور، باغبانی و زراعت رسید، اظهار داشت: سال ۱۳۹۸ با وجود تمام محدودیت‌های این بخش که متاثر از تحریم اقتصادی کشور و حوادث غیرمترقبه‌ای نظیر سیل، زلزله و سرمازدگی شد،  سالی همراه با موفقیت و افزایش تولید بود.

وی با تاکید بر تلاش مضاعف فعالان بخش کشاورزی استان برای افزایش تولید در سال جهش تولید و در شرایط کرونایی، افزود: خانواده بزرگ بخش کشاورزی استان به رغم مشکلات ناشی از شیوع ویروس کرونا در سطح کشور و استان، با تلاش مضاعف و بی دریغ خود می کوشد تا کوچکترین خللی در تهیه و تامین مایحتاج غذایی مردم بوجود نیاید.

فتحی از برنامه ریزی برای افزایش ۸۰۰ هزار تنی انواع محصولات زیر بخش های دام و طیور، شیلات، زراعت و باغبانی استان در سال جاری خبر داد.

ی با اشاره به ضرورت جهش تولید در بخش کشاورزی، ادامه داد: نام گذاری سال ۹۹ از طرف مقام معظم رهبری تحت عنوان سال جهش تولید نشانگر ضرورت و اهمیت تحقق این امر در بخش های مختلف اقتصادی، صنعتی و به خصوص کشاورزی است.

فتحی اظهارداشت: اگر بتوانیم تولیدات دیم محصولات کشاورزی استان را با تغذیه به موقع، مبارزه با آفات و بیماریها و آبیاری به موقع از یکهزار و ۲۰۰ کیلوگرم به یکهزار و ۳۰۰ کیلوگرم در هکتار ارتقاء دهیم یعنی فقط ۱۰۰ کیلوگرم افزایش تولید داشته باشیم در این صورت جهش تولید در واحد سطح با شیب ملایم اتفاق خواهد افتاد.

وی با اشاره به سهم قابل توجه اراضی دیم در تولید محصولات کشاورزی استان { از یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار اراضی زیر کشت استان آذربایجان‌شرقی ۸۰۰ هزار هکتار به صورت دیم کشت می‌شود. } بر ضرورت شناخت راهکارهای افزایش عملکرد در واحد سطح در دیم زارها تاکید کرد و گفت: باید دانسته‌های خود را به صورت عملیاتی به کشاورزان منتقل کنیم.
فتحی با اشاره به اینکه اطلاعات کشاورزان باید به روز باشد، گفت: محققان ما باید روش های به زراعی و به نژادی را در تحقیقات خود مدنظر قرار داده و ارقام مناسب سازگار با شرایط دیم و روش های مناسب به زراعی را ارائه دهند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا