هنوز هم معتقدم که حق آبه تبریز از زرینه رود به طور کامل تامین نشده است

فرماندار تبریز گفت: هنوز هم معتقدم که حق آبه تبریز از زرینه رود به میزان 3200 لیتر در ثانیه تامین نشده است، با این حال در مقابل تکذیب اداره کل آب منطقه‌ای استان جواب ندادم و نیازی به جدال رسانه‌ای نداشتم، اما مردم هم واقف شدند که میزان آب شرب تبریز کاهش یافته است.

فرماندار تبریز گفت: هنوز هم معتقدم که حق آبه تبریز از زرینه رود به میزان ۳۲۰۰ لیتر در ثانیه تامین نشده است، با این حال در مقابل تکذیب اداره کل آب منطقه‌ای استان جواب ندادم و نیازی به جدال رسانه‌ای نداشتم، اما مردم هم واقف شدند که میزان آب شرب تبریز کاهش یافته است.

بهروز مهدوی روز دوشنبه ششم مرداد، در جلسه کارگروه کشاورزی شهرستان تبریز، با بیان این مطلب، افزود: شرکت آب منطقه‌ای دلیل افت فشار آب تبریز را افزایش ۱۸ درصدی مصرف آب عنوان کرده، در حالی که می‌گویند برداشت از آب زرینه رود نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد افزایش یافته است؛ پس با این شرایط باید دو درصد آب اضافی داشته باشیم.

به گزارش ایسنا، وی اظهار کرد: مقداری از سهم آب خروجی از زرینه رود، در مسیر رسیدن به تبریز، در شهرستان‌های دیگر مصرف شده و در بدو ورود به تبریز نیز مقدار ۲۵۰ لیتر در ثانیه به منظور خنک کردن دستگاه‌ها به نیروگاه حرارتی داده شده است؛ اجباری برای استفاده از آب شرب برای نیروگاه تبریز وجود ندارد و می‌توان از آب فاضلاب و پساب برای این امر استفاده کرد.

وی ادامه داد: بر اساس اطلاعات شرکت آب منطقه‌ای، میزان تولید آب شرب در تبریز ۵۳۰۰ لیتر در ثانیه و میزان مصرف آب شرب نیز ۵۸۰۰ لیتر در ثانیه است؛ با وجود مازاد مصرف آب شرب در تبریز، ۷۰ درصد آب تولیدی به میزان ۳۷۰۰ لیتر در ثانیه به فاضلاب برمی‌گردد.

مهدوی با اشاره به اهمیت تصفیه آب فاضلاب تبریز، گفت: پساب نیاز به تصفیه دارد و باید در راستای تصفیه این فاضلاب‌ها، اقدامات جدی انجام شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش، با بیان این‌که شیوع کرونا بیشترین تاثیر را در بخش اقتصاد و سلامت جامعه گذاشته است، گفت: به دلیل تداوم وضعیت کرونایی باید جریان عادی زندگی را ادامه دهیم و در کنار اهمیت بخش سلامت، بخش اقتصاد نیز در اولویت قرار گیرد؛ در این راستا بخش کشاورزی یکی از مباحث بسیار مهم زیربنایی در حوزه صنعت، معدن و اقتصاد کشور محسوب می‌شود.

وی متذکر شد: بر اساس آمارهای ارائه شده در بخش کشاورزی، شهرستان تبریز ظرفیت بسیار بالا و استعداد بالقوه‌ای برای تبدیل به قطب کشاورزی استان دارد که در این راستا دشت تبریز باید احیا شده و توسعه یابد.

فرماندار تبریز در ادامه با اشاره به اهمیت بحث مدیریت آب در تبریز، اظهار کرد: منابع به میزان مناسب در شهرستان وجود دارد، اما مدیریت به درستی انجام نمی‌گیرد.

وی گفت: بحث امنیت غذایی نیز جزو مباحث بسیار مهم و جدی محسوب می‌شود که در این راستا باید در بخش امنیت غذایی، مزارع شناسنامه دار شده و قابل رهگیری شوند.

وی با اشاره به اهمیت راه اندازی صندوق‌های روستایی زنان، بر توسعه این صندوق‌ها تاکید کرد و افزود: پارک بزرگ تبریز جزو آثار شغلی و تاریخی منطقه محسوب می‌شود و مزارع صیفی کاری حکم آباد نیز به مساحت ۳۰۶ هکتار بخش مهمی از گذشته باغشهر تبریز است که باید برای آیندگان حفظ شود.

مهدوی افزود: در بحث ساخت‌وسازهای غیرمجاز نیز نباید مبنا فقط تخریب ویلاها باشد بلکه باید با انجام اقدامات و وضع قوانین، کاری کرد که مردم میلی به ساخت‌وسازهای غیرمجاز نداشته باشد.

وی در خاتمه از برگزاری جلسه مشترک با نمایندگان تبریز در خصوص آخرین وضعیت این شهرستان، در سوم شهریور ماه خبر داد و افزود: در این جلسه تمامی مشکلات و پروژه‌های مهم تبریز در بخش‌های مختلف مطرح شده و قوانین موردنیاز و دستورالعمل‌ها تدوین شده و به وزارت خانه‌ها ارجاع داده خواهد شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا