ساخت عضلات رباتیک که در یک ثانیه خود را التیام می دهند

محققان آلمانی با استفاده از یک نوع پروتئین خاص که در دندانه های پاهای ماهی های مرکب وجود دارد توانسته اند عضلات رباتیک جدیدی بسازند که در یک ثانیه التیام می یابند.

ساخت عضلات رباتیک که در یک ثانیه خود را التیام می دهند

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس به نقل از نیواطلس، ساخت موادی که بعد از آسیب دیدن به طور خودکار و بدون نیاز به تعمیر التیام یابند یکی از حوزه های جذاب علوم مهندسی و پزشکی است.

در یک دهه اخیر تلاش های زیادی در این زمینه انجام شده و از مواد خاصی برای تولید رنگ بدنه خودرو استفاده شده که در صورت برخورد و آسیب به طور خودکار خود را ترمیم کنند. این بار محققان ماده جدیدی را از دندانه های پاهای ماهی های مرکب استخراج کرده اند که با سرعتی باورنکردنی و در عرض یک ثانیه آسیب به خود را برطرف می کند.

بودجه لازم برای انجام این تحقیق در موسسه مکس پلانک آلمان توسط اداره تحقیقات ارتش آمریکا تامین شده و انتظار می رود این پژوهش منجر به تولید بازوهای رباتیک نرم و منعطفی شود که عمر بالا و استحکام زیادی دارند و در عرض یک ثانیه هرگونه آسیب به خود را برطرف می کنند.

دندانه های پاهای ماهی های مرکب دارای پروتئین هایی هستند که در صورت شکستگی یا ترک برداشتن آنها را به سرعت ترمیم می کند. از همین پروتئین برای تولید پلیمرهای جدید مورد استفاده در بازوهای رباتیک بهره گرفته شده است. این قابلیت حتی در صورت قرار گرفتن بازوهای رباتیک در شرایط آب و هوایی مختلف و نیز در آب پابرجاست.

ماده بازسازی شده بدین شیوه در عرض یک ثانیه از همان استحکام و قابلیت های اولیه برخوردار خواهد بود. تجزیه پذیری و عدم آسیب زدن به محیط زیست مزیت دیگر استفاده از این روش است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا