برایان هوک: ایران جنگ بی‌پایان در یمن می‌خواهد/تحریم جهانی می‌خواهیم

مقام ارشد دولت آمریکا با متهم کردن ایران به حمایت از «جنگ بی‌پایان» در یمن خواستار اعمال تحریم‌های جهانی علیه ایران شد.

مقام ارشد دولت آمریکا با متهم کردن ایران به حمایت از «جنگ بی‌پایان» در یمن خواستار اعمال تحریم‌های جهانی علیه ایران شد.

برایان هوک: ایران جنگ بی‌پایان در یمن می‌خواهد/تحریم جهانی می‌خواهیم

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «برایان هوک»، نماینده دولت آمریکا در امور ایران که برای رایزنی درباره تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران به لندن سفر کرده روز چهارشنبه مدعی شد ایران خواستار «جنگ بی‌پایان» در یمن است.

به نوشته پایگاه نشنال، برایان هوک گفت تحریم‌های تسلیحاتی اتحادیه اروپا علیه ایران که در سال ۲۰۲۳ علیه ایران منقضی می‌شود، کافی نیست.

هوک گفت:«نظر هیچکس این نیست که ایران باید قادر به خریداری یا فروش سلاح‌های متعارف مانند جنگنده، تانک جنگی، یگان‌های توپخانه‌ای کالیبر بالا، رزمناو و انواع مختلف موشک باشد.»

وی اضافه کرد: «ایران می‌خواهد شاهد جنگ بی‌پایان در یمن باشد. و کماکان به حمایت از شورشی‌های حوثی ادامه می‌دهد.»

برایان هوک مدعی شد چنانچه تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران منقضی شوند، منطقه بی‌ثبات‌تر شده و آزادی تردد دریایی مورد تهدید قرار گرفت.

وی اضافه کرد: «اینکه اروپایی‌ها تحریم‌هایی را در این حوزه دارند عالی است، اما چیزی که ما به آن نیاز داریم تحریم جهانی است و اگر تحریم‌های جهانی نداشته باشیم ایران اجازه خریداری این سلاح‌ها را خواهد داشت.»

مقام آمریکایی در ادامه تصریح کرد: «مسئله پیش روی جامعه جهانی این نیست که آیا تحریم‌های تسلیحاتی بین‌المللی باید تمدید شوند یا خیر، بلکه مسئله این است که چگونه و چه زمان باید این اتفاق بیفتد.»

تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران طبق مفاد برجام ۱۸ اکتبر سال جاری میلادی به پایان می‌رسد اما دولت آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ» تلاشی را برای جلوگیری از انقضای این تحریم‌ها آغاز کرده است.

 واشنگتن گفته در صورتی که این تلاش به سرانجام نرسد با توسل به یکی از بندهای توافق هسته‌ای برجام به دنبال بازگرداندن تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران خواهد بود.

آمریکا پیش‌نویس قطعنامه‌ای را میان اعضای شورای امنیت توزیع کرده که خواستار جلوگیری از انقضای این تحریم‌ها است.

یک قطعنامه برای تصویب در شورای امنیت نیازمند موافقت دست‌کم ۹ عضو، بدون وتو از سوی هر یک از ۵ عضو دائم شورای امنیت (آمریکا، روسیه، چین، فرانسه و انگلیس) است.

قطعنامه پیشنهادی آمریکا خواستار منع فروش، عرضه یا انتقال سلاح یا اقلام مرتبط از سوی ایران است. این قطعنامه همچنین کشورها را از فروش، عرضه، یا انتقال سلاح یا اقلام مرتبط به ایران، مگر در صورت موافقت کمیته‌ای در شورای امنیت منع می‌کند.

پیش‌نویس آمریکا علاوه بر این از کشورها می‌خواهد چنانچه دلایل متقنی در دست دارند مبنی بر اینکه محموله‌ای در خاک آنها ممکن است حاوی اقلام ممنوعه از ایران باشد اقدام به بازرسی آن کنند.  این قطعنامه همچنین از کشورها خواسته با توجیه مشابه اقدام به بازرسی کشتی‌ها در آب‌های آزاد کنند.

چندی پیش دیپلمات‌های غربی به فارن‌پالیسی گفتند این قطعنامه از شانسی برای تصویب برخوردار نیست.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا