سناتور جمهوریخواه:آمریکا حق استفاده از مکانیسم ماشه را علیه ایران دارد

سناتور جمهوریخواه آمریکا خواستار فشار حداکثری واقعی بر ایران شد و ادعا کرد آمریکا به موجب قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، حق استفاده از مکانیسم ماشه را علیه ایران دارد.

سناتور جمهوریخواه آمریکا خواستار فشار حداکثری واقعی بر ایران شد و ادعا کرد آمریکا به موجب قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، حق استفاده از مکانیسم ماشه را علیه ایران دارد.

تد کروز روز پنج‌شنبه در نشست کمیته روابط خارجی سنای آمریکا که با حضور مایک پمپئو وزیر خارجه این کشور برای بررسی بودجه سال ۲۰۲۱ این وزارتخانه برگزار شد، این ادعا را مطرح کرد.

وی افزود: من فکر می‌کنم فشار حداکثری بر ایران باید حداکثری باشد. وقتی آنها شعار مرگ بر آمریکا یا اسرائیل می‌گویند، دقیقا منظورشان همین است.

این سناتور که مواضع ضد ایرانی وی از سالیان گذشته تا کنون مشهود است، ادامه داد: تحت توافق هسته‌ای ایران در دوره اوباما و قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد، ایالات متحده این حق را دارد که از مکانیسم ماشه برای بازگرداندن تحریم‌ها در صورت نقض ایران از این توافق، استفاده کند.

کروز با تاکید بر این ادعا که «ما این اختیار را داریم حتی اگر از توافق خارج شده باشیم»، اضافه کرد: ایران اکنون به طور روشن، باز و آشکارا این توافق را به استهزا گرفته است. آنها قصد ندارند این توافق را اجرا کنند، آنها از آن سرپیچی کرده‌اند و به ما هم گفته‌اند.

وی از وزیر خارجه آمریکا این پرسش را مطرح کرد که آیا آمریکا به دنبال بازگرداندن نه فقط تحریم‌های آمریکا بلکه تمام تحریم‌هایی که به موجب این توافق لغو شده، خواهد بود؟

پمپئو در پاسخ مدعی شد: همانطور که گفته‌ام آمریکا تحت قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد این اختیار را دارد که از مکانیسم ماشه استفاده کند. ما نمی‌خواهیم اجازه دهیم که ممنوعیت تسلیحاتی ایران در ۲۷ مهرماه امسال به پایان برسد.

وی ادامه داد: ما یک قطعنامه به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه دادیم و امیدواریم که مورد موافقت پنج عضو دائم شورا قرار گیرد. اگر این اتفاق نیفتد، هر اقدام دیگری برای تمدید این ممنوعیت نیاز باشد را اتخاذ خواهیم کرد. ما این اختیار را داریم که مکانیسم ماشه را به اجرا درآوریم تا از آمریکا محافظت و دفاع کنیم.

ادعای آمریکا تا کنون حتی از سوی متحدان اروپایی آنها هم مورد قبول واقع نشده است. روسیه و چین هم به صراحت با این تصمیم آمریکا مخالفت کرده‌اند.

اعتقاد جمعی طرف‌های فعلی برجام بر این است که تمدید ممنوعیت تسلیحاتی ایران، پایان برجام خواهد بود در حالیکه آنها به شدت به دنبال حفظ و تداوم آن هستند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا