۲۱۴ ناشر آذربایجان‌شرقی از شیوع کرونا آسیب دیدند

معاون فرهنگی مطبوعاتی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی با بیان اینکه در سطح استان ۲۱۴ ناشر فعالیت می کنند، گفت: با شیوع ویروس کرونا فعالان حوزه نشر و کتاب استان نیز همانند سایر اقشار جامعه آسیب دیده و متضرر شدند.

وحید حسین زاده ، با اشاره به اینکه بازار حوزه نشر و کتاب امسال نسبت به سال های گذشته با رکود مواجه شده است، افزود: شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مدارس و دانشگاه ها موجب شده تا ارتباط ناشران با اهالی کتاب و علاقه مندان به کتابخوانی تا حدود زیادی قطع شود و در نتیجه میزان چاپ و فروش کتاب نیز به شدت کاهش یافته است.

وی اظهار کرد: برخی از ناشران به فضای مجازی روی آورده و تا حدودی توانسته اند ارتباط خود با دوستداران کتاب و علاقه مندان به کتابخوانی را حفظ کنند و وضعیت کنونی جامعه ایجاب می کند تا بقیه ناشران نیز از طریق این فضا مخاطبان خود را جذب و نیازهای آن ها را در حوزه کتاب تامین کنند.

معاون فرهنگی مطبوعاتی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی تعداد مجوز نشر کتاب در سال گذشته را ۲ هزار و ۳۳۴ عنوان اعلام کرد و گفت: با وجود مشکلات و رکود بازار نشر و کتاب هم اکنون تمام ناشران استان فعال بوده و هیچ کدام تعطیل نیستند ولی فروش آن ها کمتر شده است.

حسین زاده، ادامه داد: افزایش ۲ برابری قیمت کاغذ و لوازم و تجهیزات حوزه چاپ و نشر در ماه های اخیر نیز بر مشکلات فعالان این حوزه و رکود بازار آن افزوده است.

وی یادآوری کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هر سال با برگزاری طرح های فصلی کتاب از جمله طرح بهارانه و پاییزه به دنبال حمایت از فعالان این حوزه و دوستداران کتاب است و اجرای این طرح ها تاثیر بسزایی در میزان فروش ناشران و کتابسراها ایفا می کند.

معاون فرهنگی مطبوعاتی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی، با اشاره به اینکه این طرح از سال ۹۴ برگزار می شود و تاکنون سیزده دوره طرح های فصلی کتاب در کشور برگزار شده است، گفت: در سال ۹۸ آذربایجان شرقی در طرح پاییزه کتاب در بین ۳۱ استان شرکت کننده رده نهم را از لحاظ فروش کتاب به خود اختصاص داده بود.

حسین زاده، یادآوری کرد: در دوره سیزدهم و در طرح بهارانه کتاب امسال آذربایجان شرقی در بین ۳۱ استان حایز شرایط شرکت در این طرح به رتبه ششم ارتقا یافت.

وی اضافه کرد: در اجرای این طرح دولت به منظور ارتقای فرهنگ کتابخوانی ۲۰ درصد به عنوان یارانه برای خرید کتاب از این کتابفروشی ها پرداخت می کند تا با این کار هم از ناشران و هم از دوستداران کتاب حمایت کند.

دکمه بازگشت به بالا