سئول: آمریکا اجازه نمی‌دهد پول ایران به کانال بشردوستانه سوئیس انتقال یابد

مقامات کره جنوبی اعلام کردند که آمریکا اجازه انتقال پول ایران را به کانال بشردوستانه سوئیس نمی‌دهد.

مقامات کره جنوبی اعلام کردند که آمریکا اجازه انتقال پول ایران را به کانال بشردوستانه سوئیس نمی‌دهد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، خبرگزاری رویترز در گزارشی به شبکه پیچیده تحریم‌های آمریکا علیه کشورمان پرداخت و نوشت که این تحریم‌ها اجازه انتقال اقلام بشردوستانه به ایران را نمی‌دهد.

رویترز به نقل از ۵ مقام تجاری و مالی نوشت که اگرچه اقلام بشردوستانه از تحریم‌ها مستثنی شده‌اند، اما بانک‌ها و دولت‌ها به دلیل واهمه از نقض ناخواسته این تحریم‌ها، تمایلی به انجام چنین مراوداتی با ایران ندارند.

ماه فوریه سال ۲۰۲۰ (بهمن ماه سال ۱۳۹۸) دولت آمریکا و سوئیس مدعی راه‌اندازی کانال مالی بشردوستانه برای انتقال اقلام بشردوستانه به ایران شدند.

در ادامه این گزارش با اشاره به راه‌اندازی «تمهیدات بشردوستانه سوئیس»، برای ارسال اقلام بشردوستانه ایران در ماه فوریه، آمده است: با این وجود بانک مرکزی ایران قادر به انتقال میلیارد‌ها دلار پول حاصل از فروش نفت در فاصله سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ به حساب‌های بانکی فعال در این کانال بشردوستانه نیست.

رویترز در ادامه می‌نویسد: این پول در حساب بانکی کشور‌هایی که ایران به آن‌ها نفت فروخته، به خصوص در آسیا و بزرگ‌ترین مشتریان نفت ایران شامل ژاپن و کره جنوبی، در سال‌های بعد از امضا شدن توافق هسته‌ای و پیش از خروج آمریکا از آن و احیای تحریم‌ها، انباشته شده است.


این رسانه انگلیسی در ادامه به نقل از منابع آگاه می‌افزاید: این مسدود شدن پول نشان می‌دهد که چگونه پیچیدگی تحریم‌های آمریکا، بسیاری از بانک‌ها، شرکت‌ها و کشور‌ها را حتی در صورت معافیت، درباره انجام هرگونه مراوده تجاری با ایران محتاط کرده است.

رویترز در بخش دیگری به نقل از منابعی که نخواستند نامشان فاش شود نوشت: کره جنوبی و ژاپن از انتقال پول ایران به سوئد بدون اجازه آمریکا خودداری می‌کنند و وزارت خارجه کره جنوبی نیز این موضوع را تایید کرده است.

یک منبع آگاه به رویترز گفته است: تحت تحریم‌های فعلی آمریکا، انتقال پول ایران به صورت نقدی غیرممکن است و هرگونه اقدامی در این زمینه منوط به مجوز آمریکاست.

یکی از مقامات وزارت خارجه کره جنوبی گفت که سئول درباره انتقال پول ایران به کانال بشردوستانه سوئیس با آمریکا رایزنی کرده، اما واشنگتن نظر مساعدی درباره اینگونه طرح‌ها ندارد.

دارایی‌های ایران در دو بانک کره جنوبی به ارزش ۷ میلیارد دلار از ماه سپتامبر ۲۰۱۹ به دلیل تحریم‌های آمریکا برای تجارت نفت با ایران بلوکه شده است.

از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ، تحریم‌های آمریکا علیه ایران شدت یافته است. دولت ترامپ سعی دارد با سیاست فشار حداکثری و تحریم همه جانبه تهران به ویژه ممانعت از فروش نفت آن به سایر کشور‌ها اهداف خود را در منطقه پیاده سازی کند، کاری که تا به امروز موفق به اجرای آن نشده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا