اجرای طرح ضربتی مقابله با جانوران موذی

به گزارش ارک خبر: زندگی امروز موش ها در شهر اصفهان مرهون بی توجهی های بسیار برخی  شهروندان در رعایت نظافت شهری و فراهم نکردن محیط زیست برای این جونده های موذی است.

در این میان شهرداری اصفهان با اجرای طرح های مختلف ضربتی مبارزه با موش و با به کارگیری آخرین روش های عملی مبارزه با این جانوران ، جمعیت موش های شهر را کنترل نموده که این امر مستلزم همکاری همه شهروندان با توجه بیشتر در در نوع دفع پسماندها می‌ باشد.
غلامرضا ساکتی با اشاره به ظرورت مقابله جدی با حیوانات موذی از جمله موش ها گفت: به منظور مبارزه با جوندگان موذی در اصفهان ،با تهیه دستورالعمل مبارزه با حیوانات موذی و حتی حیوانات ولگرد در مناطق ۱۵ گانه شهرداری اصفهان اقدام شده که ایجاد ۱۵ تیم مبارزه با جوندگان موذی اقدامی مهم در این باره است.
وی گفت: برنامه ریزی هایی برای تیم های اجرایی داشتیم که به مناطق ۱۵ گانه ابلاغ شده است و این برنامه به صورت دوره های ۳ ماهه از تاریخ ۱/۰۵/۱۳۹۹ لغایت ۰۱/۰۸/۱۳۹۹  اجرا ، گزارش گیری و نتیجه تحویل داده می شود و دوباره اقدام ها لازم برای اجرای دوره ۳ ماهه بعدی انجام می شود.
ساکتی ادامه داد: روش های تدوین شده برای مبارزه با موش های شهر را شامل مبارزه فیزیکی از جمله حذف غذا ، آب و لانه ، مبارزه مکانیکی و استفاده از تله های فلزی همچون استفاده از تله های زنده گیری و تله های چسبی، مبارزه بیولوژیکی، استفاده از خوراک موش و مبارزه شیمایی توسط سموم موش ضد انعقادی مثل سموم پفکی و کیکی ، واکس بلوک ، پلیت و مبارزه تلفیقی که همزمان از روش های مختلفی به صورت تلفیقی در مکان های آلوده استفاده می شود، برشمرد.
وی افزود: : شناسایی محل های آلوده ، شناسایی لانه و علل ایجاد آن، تهیه نقشه پراکندگی موش در معابر یا خیابان ها و جوی ها ، لانه کوبی و مسدود کردن لانه موش ها از جمله اقدامات مهمی است که انجام می شود تا از پراکندگی و رشد جمعیت موش ها پیشگیری شود.
رئیس اداره خدمات شهری شهرداری اصفهان  با اشاره به دسته بندی شهر با توجه به جمعیت و کلونی موش ها گفت: مناطق شهری با سه رنگ قرمز، زرد و سفید متناسب با کلونی موش ها دسته بندی شده است و با توجه به آن برنامه ریزی جهت معدوم سازی صورت می پذیرد؛ همچنین  با یک برنامه ی مدون در شهر اصفهان و افرادی که در مناطق ۱۵ گانه شهرداری اصفهان مستقر شده اند ، روزانه کلیه معابر دارای بحران را شناسایی و پس از آن با انجام اقدامات یاد شده از تکثیر آنها جلوگیری می شود.
غلامرضا ساکتی تاکید کرد  ، موش ها مثل سایر موجودات بخشی از اکوسیستم هر شهری هستند و به صلاح نیست تا حذف ۱۰۰ درصدی آنها اقدام کرد، البته در تمام دنیا کنترل موش ها به سمت کاهش آنها مد نظر است.
وی با بیان اینکه شهروندان در صورت مشاهده موش می توانند مراتب را از طریق سامانه ۱۳۷ شهرداری اصفهان اعلام کنند تا کارشناسان مستقر در مناطق ۱۵ گانه شهرداری به محل مورد نظر مراجعه و اقدامات لازم را انجام دهند.
رئیس اداره خدمات شهری گفت: برای مبارزه با موش‌ها ضمن برنامه‌ریزی، شهرداری نیروهایی را در این راستا آموزش داده است که در سطح مناطق فعال هستند ؛ این افراد، نسبت به روش مناسب برای مبارزه با موش‌ها در محلات، مناطق و یا خیابان آموزش می‌بینند و برنامه دریافت می‌کنند. در این برنامه‌ها اینکه در کدام محل از روش حذف غذا، حذف آب و یا پناهگاه استفاده کنند، مشخص شده است.
وی  تصریح کرد: به منظور اطلاع رسانی مناسب به شهروندان بنر های اطلاع رسانی در سطح معابر نصب خواهد شد.
ساکتی با اشاره به همکاری بین بخشی به منظور تاثیر گذاری بیشتر در دراین خصوص گفت: هماهنگی لازم با معاونت عمران  و سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری صورت گرفته تا اقدامات لازم در جهت خرابی شیرآلات و سیستم آبیاری فضای سبز و اصلاح خروجی آب سردکن ها ، پل های غیر قابل نظافت ، شکستگی های جداول و … که منجر به تجمع موش ها میشود صورت پذیرد.

دکمه بازگشت به بالا