نگرانی پمپئو از برنامه راهبردی ایران و چین

وزیر امور خارجه آمریکا در اظهاراتی حاکی از نگرانی واشنگتن از توافق راهبردی میان ایران و چین، گفت که تحریم‌های اعمال شده علیه تهران، باید علیه پکن هم اعمال شود.

وزیر امور خارجه آمریکا در اظهاراتی حاکی از نگرانی واشنگتن از توافق راهبردی میان ایران و چین، گفت که تحریم‌های اعمال شده علیه تهران، باید علیه پکن هم اعمال شود.

«مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا یکشنبه‌شب در گفت‌وگو با شبکه خبری فاکس‌نیوز در پاسخ به پرسشی پیرامون برنامه راهبردی ۲۵ ساله ایران و چین گفت: ما مطمئنا همه مفاد و همه تحریم‌هایی را که علیه جمهوری اسلامی ایران داریم، علیه حزب کمونیست چین و شرکت‌ها و نهادهای دولتی آن نیز اعمال می‌کنیم.

پمپئو مدعی شد که همکاری راهبردی چین با ایران سبب بی‌ثبات شدن خاورمیانه و به خطر افتادن رژیم صهیونیستی، عربستان سعودی و امارات متحده عربی می‌شود.

وزیر امور خارجه آمریکا در پاسخ به اینکه آیا تحریم‌های جدیدی نیز علیه ایران اعلام می‌شود، با اشاره به افزایش دامنه تحریم فلزات ایران، به انقضای تحریم تسلیحاتی سازمان ملل علیه تهران در مهرماه پرداخت.

وی تاکید کرد که واشنگتن از سال ۲۰۱۸ تلاش خود را برای جلوگیری از لغو تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران آغاز کرده و قرار است در روزهای آینده قطعنامه‌ای را در این زمینه به شورای امنیت سازمان ملل متحد پیشنهاد کند.

آمریکا قصد دارد از ظرفیت قطعنامه ۲۲۳۱ برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران استفاده کند. بر اساس این قطعنامه، تحریم تسلیحاتی ایران در ماه اکتبر (مهر) پایان خواهد یافت.

کشورهای اروپایی عضو برجام ماه گذشته با صدور بیانیه‌ای تصریح کردند که به اجرای کامل قطعنامه ۲۲۳۱ پایبند هستند. آن‌ها باب اشتراک نظر با آمریکا درباره پایان تحریم‌های تسلیحاتی ایران را بازگذاشته اما بر لزوم حفظ برجام و پرهیز از اقدامی که این توافق را به مخاطره بیندازد تاکید کردند.

دکمه بازگشت به بالا